Onthande huisvrouw

geplaatst in: Huishouden | 10

Eind zomer 2013 dacht ik dat ik, misschien door de zwangerschap, opeens hooikoorts had. Uit een bloedtest via de huisarts bleek dat het huisstofmijtallergieย was. Daar was (ben) ik dus mooi klaar mee, want daar is weinig aan te doen. De dekbedden regelmatig wassen, het huis schoonhouden, vloerkleden vaak uitkloppen en eventueel een stofzuiger met een speciaal allergiefilter. Het toeval wilde dat onze stofzuiger het begaf, dus ik ging op zoek naar een speciale stofzuiger. Die vond ik, van Philips. Met een ‘kop’ erop voor houten vloeren, ideaal voor ons laminaat dus.

Een kerst zonder stofzuiger

We kochten de stofzuiger in augustus. In december stuurde ik hem voor het eerst retour. De motor bromde en het ding rook naar kortsluiting. Om over de verminderde zuigkracht nog maar te zwijgen. Philips werkt samen met een servicebedrijf (E-care), dat voor de reparatie zou zorgen. Ik zat bijna twee weken zonder stofzuiger. Twee weken! Gelukkig konden we de stofzuiger van de buren lenen, maar ik voelde me echt een onthande huisvrouw. En daarbij: de stofzuiger van de buren heeft geen speciaal filter en gek genoeg merkte ik dat meteen. Niets ten nadele van hun stofzuiger natuurlijk, dat ligt aan mijn allergie.

Na de kerst hadden we onze stofzuiger weer terug. Met een nieuwe motor erin. Hartstikke fijn natuurlijk, vooral met het vooruitzicht lange tijd van de stofzuiger te mogen genieten. Ik bedoel: het is een Philips, als iets niet kapot hoort te gaan is dat het wel. Vind ik.

2x in een halfjaar tijd

Lees ook:  Uitzet en inkopen 2e keer

Je voelt waarschijnlijk al waar dit naar toe gaat. De stofzuiger ging weer kapot. Nog binnen de garantietermijn van 3 maanden op de reparatie en binnen 6 maanden van de fabrieksgarantie van 24 maanden. Zo bizar! Of eigenlijk: dikke pech. Ik vermoed een fabrieksfoutje, al denkt E-care (dat bedrijf dat die reparaties doet) daar anders over.

Na wederom 10 dagen zonder stofzuiger kregen we hem afgelopen vrijdag terug. Met een reparatiebon die luidde: ‘cover aan de onderzijde vervangen (dat lipje waar je je stang aan vast kunt klikken was namelijk ook afgebroken), verder geen mankementen gevonden.’ Mijn reparatieverzoek toen ik hem weer opstuurde luidde: ‘de motor is nog geen 3 maanden geleden vervangen, de zuigkracht is wederom bijna nul en de motor bromt.’ Ze konden dus geen mankementen vinden! Daar heb ik dan 10 dagen voor zonder stofzuiger gezeten. Met een snotneus. En een boel huisstofmijten.

Onthande, boze, huisvrouw

Vrijdagavond heeft Joost het hele huis gezogen en inderdaad: de motor bromt niet meer. Of eigenlijk: nog niet, want ik durf de klok erop gelijk te zetten dat hij weer kapot gaat. We laten het hier dus niet bij zitten.

Ik typ dit blogje op zondag, dus deze boze, onthande huisvrouw gaat morgen (maandag) direct dat reparatiebedrijf bellen. Hij rommelt weer! Waarschijnlijk willen zij dat ik mijn stofzuiger weer retour stuur voor inspectie, maar dat weiger ik. Denk ik. Immers, dan zit ik weer bijna 2 weken zonder en hij zuigt nu soort van wel goed. Een beetje.

Philips heeft mij vorige week vertelt dat hun policy is dat ze hem 2x repareren en de derde keer vervangen. Joost en ik eisen dus een nieuw toestel. Want echt, het is vast een fabrieksfoutje. Zo’n ding hoort toch niet 2x in een halfjaar tijd kuren te vertonen? En niet gewoon kuren, maar kuren met de motor. Of, zoals vandaag, met een snoer dat een halfuur na het zuigen nog warm aanvoelt. Dat hoort niet, maak dat de kat wijs met je ‘geen mankementen gevonden’.

Lees ook:  Met pijn in het hart: de katten weg

10 Antwoorden

  1. Pfff dat is niet zoals t hoort nee, sowieso telkens zo lang je apparaat kwijt zijn gaat nergens over…

  2. Jeetje ik zou het niet eens meer durven gebruiken. Ik zou echt een nieuwe eisen. Je koopt een stofzuiger in de verwachting dat je er een paar jaar mee vooruit kunt. Niet dat je hem binnen een half jaar 2 keer zo lang kwijt bent voor een reparatie.

  3. Tijd om een nieuwe te eisen!! stofzuigers horen toch echt wel langer mee te gaan dan een half jaar.

  4. Ik sluit me aan bij Joyce; een nieuwe eisen. Dit slaat werkelijk waar nergens op.. Die dingen zijn vaak nog behoorlijk duur ook, met een beetje geluk (of pech) ben je net zo erg als ik en stofzuig je al snel 4 รก 5 (of 6 of 7) keer per week en daar zit je dan zonder. Hun fout, dus mogen ze het ook wel iets netter gaan oplossen.

  5. Dat zal wat wezen als we elk jaar een nieuwe moesten kopen ๐Ÿ˜‰ gewoon op je strepen staan!

  6. Och wat balen zeg! Ik zou zeker een nieuwe eisen..

  7. Wat balen zeg! Zou het er zeker niet bij laten, gewoon een nieuwe eisen. Het is tenslotte een Phillips en dan wil en eis je dat het goed functioneert. Succes ermee!

  8. Wat raar zeg, hoop dat je een nieuwe krijgt!

Laat een reactie achter