Bekkenpijn

geplaatst in: Gezondheid, Werkende moeder | 4

Ik schreef er al over in mijn aankondigingsblogje, maar heb er later niets meer over gezegd. Dat betekent helaas niet dat ik er geen last meer van heb, maar inmiddels kan ik het goed handelen en de pijn is vooralsnog een stuk minder erg dan gedurende mijn zwangerschap van Olivia. Toen begon het ook veel later, dus ik juich nog niet te vroeg, maar ergens denk ik dat het dit keer beter zal gaan dan toen.

Bewustere bewegingen

Vanaf het moment dat ik mijn bekken op voelde spelen (nog voor ik een zwangerschapstest deed), ben ik bewuster gaan bewegen. Bewust door mijn knieen zakken in plaats van voorover buigen, niet op één been leunen, maar stevig op twee benen staan als ik stil sta. Zo min mogelijk traplopen, Olivia niet vaak optillen en niet stofzuigen bijvoorbeeld. En het werkt, ik heb alleen bij vlagen veel last van mijn stuitje en onderrug (want die pijn, vooral een ‘stijf’ stuitje is kenmerken voor bekkenpijn. Niet te verwarren met bekkeninstalibiteit overigens, want dat is van een heel ander, zwaarder, kaliber. Hoewel bekkenpijn in de volksmond vaak wel bekkeninstabiliteit genoemd wordt.

Na onze eerste goede echo ben ik naar de Cesartherapeut gegaan. Eerder bleef ik het voor me uit schuiven, omdat ik het ergens stom vond om nog voor een echo die een goede zwangerschap zou bevestigen in therapie te gaan. Ik ging naar dezelfde therapeut als twee jaar geleden en in 3 sessies heeft ze me onderzocht en allerlei oefeningen aangeleerd. Die ik nu braaf elke dag (lees: 5 van de 7 dagen) doe. Mijn bekkenklachten komen waarschijnlijk vanuit mijn zwakke rechterbilspier, ik heb voornamelijk pijn aan de linkerzijde en de kracht aan de rechterzijde is aanzienlijk minder, waardoor ik dus automatisch meer met links opvang. Afijn, het is zoals het is.

Lees ook:  Vrijheid (bijna dan), blijheid!
Meer afwisseling in levensstijl

Tijdens de zwangerschap van Olivia reed ik 5 dagen per week naar Almere, ik zat dus naast 8 uur op kantoor ook nog anderhalf uur per dag in de auto. Funest, al dat zitten. Mijn levensstijl nu is veel beter. Tijdens een dag thuis met Olivia zit ik nooit langer dan een halfuur achter elkaar en wandel of fiets elke dag een stukje en fiets op mijn werkdagen een dik uur per dag. Veel beter dus: die afwisseling.

Wel merk ik dat als ik woensdag gewerkt heb, ik donderdag meer pijn in mijn stuitje heb. Hoewel ik mijn zithouding afwissel en regelmatig van mijn werkplek loop, voelt het toch direct heel anders voor mijn bekken. Gelukkig werk ik maar 2 dagen per week, dus die resterende 40 werkdagen (waar mijn zomervakantie nog vanaf gaat) tot begin november zijn te overzien. Ondanks bekkenpijn doorwerken tot aan 36 weken, ik ga ervoor!

4 Responses

  1. Roos

    Fijn dat het beter voelt als toen bij Olivia! Ik moet zeggen dat het hier de laatste weken echt reuze meevalt, en ik een stuk minder last van mn stuitje had als in het begin! Hopelijk blijft dit zo, en anders idd op zoek naar een therapeut!

  2. Arcadia

    Wat ontzettend vervelend dat je zo’n pijn hebt, maar wel fijn dat je er actief iets aan kunt doen en het zo al iets beter gaat dan de vorige keer! Hopelijk blijft het goed gaan.

  3. Nicole

    Ik ken de pijn al had ik bekkeninstabiliteit is net iets anders wat je al zegt. Hoop dat je door kunt blijven werken..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.