Haat/liefde met groenten

geplaatst in: Gezondheid | 6

Oef, zwanger zijn en bewust gezond eten kost me dit keer meer moeite dan toen bij Olivia. Althans, dat gevoel heb ik. Ik krijg namelijk geen gekookte of gestoomde groenten weg. Tuinboontjes, die gingen van de week nog wel, maar van wortels of broccoli krijg ik echt kokhalsneigingen.

Geen moeilijke eter

Ik ben geen moeilijke eter, ook qua groenten kun je me heel veel voorschotelen en ik eet het. Behalve nu dus. Joost en ik (Olivia moet er nog niks van hebben, dus die krijgt dan een alternatief) eten sowieso één, maar meestal twee keer per week soep. Zelfgemaakte verse soep. Allerlei soepen komen voorbij: gevulde linzensoep, preisoep, uiensoep, broccolisoep, pompoensoep en paprikasoep bijvoorbeeld. Nou die broccolisoep had ik dus laatst gemaakt met het idee dat het goed was voor de baby omdat het een van de gezondste groenten is, maar ik kreeg hem niet weg. Gewoon niet.

Datzelfde geldt voor wortels. Olivia is er dol op, dus we eten sowieso eens in de twee weken gestoomde wortels. Ik at vorige week dus een grote bak rauwkost van 3 wortels bij mijn burger en aardappels, in plaats van in plakjes gesneden gestoomde wortel. Het was lekker, het vulde goed en ik at groenten. Applaus! Ja, het is improviseren, maar we komen er wel.

Groenten en fruit gelijk?

Een tijdje terug was ik bij het consultatiebureau voor dochterlief. Omdat ze overdag prima eet, maar ’s avonds nogal kieskeurig is of het leuker vindt om met haar eten te spelen, vertelde ik de arts dat het eten matig was bij vlagen. Hij vroeg of dit alleen voor de warme hap gold. Ja dus. Vervolgens vroeg hij naar haar fruitinname. Die is perfect, want Olivia eet gemiddeld 3 stuks fruit op een dag, omdat we sowieso fruit eten als toetje en ze vaak met onder andere een banaan ontbijt. De arts stelde me gerust: groenten en fruit staan gelijk, ze komt prima aan haar vitaminen.

Lees ook:  DZP: 10x suikervrij

Geldt dat dan ook voor mij? Ik hoop het, want fruit krijg ik prima weg. Alleen die groenten … Bahbah! Ik blijf dus voorlopig lekker fruit eten en richt me op de dingen die ik wel weg krijg. Komkommer, salades, rauwkost, tuinboontjes, groenten in verse pastasaus of andere (oven)schotels en tomaat op brood of door mijn ei bijvoorbeeld. De baby groeit vast prima, daar maak ik me eerlijk gezegd weinig zorgen om, maar irritant is het wel: dat kokhalzen van warme groenten.

Ps. Je kunt nog t/m dinsdag 22 juli meedoen met de winactie voor een gepersonaliseerde speentjesset. Kijk hier wat je precies moet doen.

6 Responses

  1. Jess

    Kun je niet gewoon een lading groente in een smoothie mikken met een beetje fruit. Neus dicht en dan in één keer wegtikken ofzo. Of krijg je dat ook niet weg?

    • Gwen

      Neuh 🙁 Althans niet met bijv spinazie of boerenkool ofzo. Bleekselderij en wortel lukt wel, de rauwkostachtige groenten zeg maar. En courgettes en paprika, champignons en tomaat enzo gaan wel ook gewoon door de pasta en ovenschotels, mr thats it. Boontjesgroenten enzo lukt me echt niet helaas.

  2. Manon

    Oh herkenbaar! Ik moet ook niks weten van groenten… Ik maak me er maar niet zo druk om en eet wel een extra stukje fruit haha.

  3. Joyce

    Haha bijzonder, ik had tijdens de zwangerschap het tegenovergestelde. Elke keer als ik een frikadel naar binnen werkte, kwam die er met een rotgang weer uit.
    Net als vette sauzen bij een pasta ofzo. Mijn lijf snakte naar groente en fruit. En gelukkig maar, want ik kreeg zwangerschapsdiabetes, dus ik mocht onbeperkt groente eten, maar ook niet heel veel fruit..

  4. Tamara

    De meeste groente lustte ik nog wel.. maar wortels. . Bah!! Ook ik had voorliefde voor fruit, kon het de hele dag eten. Zo krijg je toch echt de belangrijkste vitamine binnen dus ik zou mij geen zorgen maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.