Weekje weggeweest!

geplaatst in: Gezinsleven | 8

De oplettende lezer heeft het vast doorgehad: vorige week dinsdag ontbrak Lief Dagboek #28 en ook vandaag is er geen nieuw weekoverzicht, maar beloofd: vanaf volgende week pak ik het allemaal gewoon weer op met Lief Dagboek #30 (het is dan immers week 30, dus ik houd me vast aan de weeknummers). We waren er namelijk een weekje tussenuit! En tja, dat gooi ik niet op voorhand online, dus vandaar het ontbreken van de weekoverzichten van week 28 en 29. Maar, ik maak het goed met deze post met een aantal foto’s en een verslag van onze zomervakantie.

Weekje thuis, weg, thuis

Ik schreef al eerder dat we momenteel 3 weken vrij zijn samen, inmiddels is de laatste week ingegaan. Waarom gaat de tijd tijdens vakanties altijd twee keer zo snel dan normaal? De eerste week hebben we vooral thuis doorgebracht. Het was herfstachtig weer en hoewel ik altijd al gaar ben door de zwangerschapsmoeheid, was Joost ook uitgeblust. De moeheid kwam er dus lekker uit bij ons beiden. Niet erg, want we hebben ons prima vermaakt. Heel veel aandacht voor Olivia, lekker eten en (te veel) snoepen, later naar bed (eigenlijk niet handig vanwege die moeheid, maar het is zo gezellig op de bank met de kaarsjes aan enzo) en langer uitslapen. Inderdaad: dochterlief sliep veelal tot een uur of acht, half negen. Een luxe!

Vrijdagochtend 11 juli vertrokken we in alle vroegte met de bus richting Utrecht Centraal. De treinreis ging naar Leeuwarden om vervolgens richting Harlingen Haven te gaan met de stoptrein. Juist: de eilanden! De reis verliep perfect trouwens, Olivia was voorbeeldig en keek haar ogen uit.

We zijn met z’n drietjes een weekje op Terschelling geweest. Heerlijk! Als kind kwam ik al regelmatig met mijn ouders op Terschelling, vervolgens ging ik er met vriendinnen kamperen en Joost en ik zijn er een jaar of vijf geleden een week geweest samen. Het is het enige eiland waar ik ooit geweest ben. Oh nee, 1x kozen mijn ouders voor Ameland in plaats van Terschelling, maar in mijn hoofd was dat ook altijd Terschelling.

Appartement, fietsen en geen plannen

We hebben vooraf de boot geboekt, een appartement geboekt in een verbouwde boerderij bij mensen, fietsen geboekt en that’s it. Gewoon lekker niets perse hoeven en we zien wat we gaan doen. Vooraf las ik op internet over een leuke zorg-/kinderboerderij, een schapenboerderij en een lekkere pizzeria en tapasbar. Ik onthield de namen, maar we stippelden niets uit.

Het appartement was precies zoals op de site: gezellig en met comfortabele bedden, prima! Enige minpunt was de locatie: vlakbij DE jongerencamping De Appelhof, dus veel lallende en gillende jongeren die langsfietsen ’s avonds en ’s nachts. Voor ons een reden om een volgende keer niet hetzelfde te boeken, jammer want het huisje zelf en de prijs zijn erg fijn.

Lees ook:  Lief Dagboek september '15

Ik heb heel de week slecht geslapen: een bed van 1.40 samen als je 1.80 gewend bent, die jongeren dus maar, vooral een springende baby op mijn blaas. Ik denk dus dat ik thuis niet veel beter had geslapen (6x wakker worden en naar het toilet moeten is momenteel normaal), maar jammer was het wel. De middagslaapjes maakten veel goed gelukkig.

Terug naar de aankomstdag: nadat Olivia even geslapen had en ik alle spullen ingeruimd, hebben we Joost zijn herenfiets omgeruild voor een damesfiets. Voor mij. Ik had namelijk een moederfiets geboekt. Dat betekent hier: een normale fiets met twee zitjes, toch jammer dat ik met babybuik niet tussen het zadel en zitje op kan stappen op zo’n fiets. Geen idee hoe mijn moeder dat vroeger deed. Vervolgens boodschappen gedaan, iets simpels gegeten en lekker samen gehangen en gelezen ’s avonds. Heerlijk!

Heerlijk weer en optimaal genieten

Het was heel de week een graad of 20, 22, voornamelijk blauw en zonnig. Niet benauwd en geen regen. Ik houd van het weer van de Waddeneilanden: vaak net wat beter dan in het binnenland, want ik begreep van onze buren dat het daar best benauwd was soms.

De eerste dag zijn we richting de kinderboerderij gefietst. Het Hooivak in Hoorn, via een kop koffie bij de Zonneweelde daar in de buurt. Ze hebben hier een afgesloten speeltuin, echt heel leuk. Ik noem trouwens namen van plekken die ons erg goed bevallen zijn, als aanrader voor als je nog eens naar Terschelling wilt (met kinderen), het is geen gesponsorde blogpost. Het Hooivak is een zorg-/kinderboerderij, hoewel we van het zorgdeel niets gezien hebben. Ja, de dieren worden liefdevol verzorgd, maar we hadden verwacht dat er dus ook verstandelijk beperkten zouden werken en dan vandaar zorgboerderij. Maar goed, dat mocht de pret niet drukken. Kalfjes, kippen, pony’s, konijnen, lammetjes en geitjes. Maar ook houten fietsjes en een grote zandbak. Die laatste twee trokken meer aandacht van dochterlief dan de dieren, hoewel het zelf naar de dieren rennen over het gras ook top was. Echt leuk daar en voor ons als ouders zo genieten: je vrolijk rondbanjerende peuter en kalfjes en lammetjes die aan je handen likken. ’s Avonds hebben we lekker pannenkoeken gegeten bij Hans & Grietje in Midsland, stiekem omdat vooral mama veel zin in pannenkoeken had.

Mijnlevenalsmama | Terschelling

Mijnlevenalsmama | TerschellingZondag was het een beetje bewolkt en fietsten we naar het strand van Formerum om te lunchen bij de Zandzeebar. Een geweldige strandtent met overheerlijke tosti’s en falafel en een Woodstockachtige aankleding, echt een aanrader! Het strand op op blote voeten met Olivia was dat niet. Huilen, tenen intrekken en nog meer huilen, nee het strand is (nog) niks. De duinen oplopen wel gelukkig. Voor de afwisseling weer thuis gekookt.

Lees ook:  Lief Dagboek januari '16

Maandag was het plan om richting het natuurgebied op het achterste deel van het eiland te fietsen. Best ver en omdat het waaide leek me dat bekkentechnisch niet zo slim. We fietsen dus een korter stuk, maar niet minder leuk. Langs de dijk, waar een heleboel schapen ‘los’ lopen. ’s Avonds weer uit eten, het werd pizza bij La Grotta in Midsland, erg lekker.

Mijnlevenalsmama | Terschelling

Dinsdag richting West gefietst, een tripje van 8km en met tegenwind toch best inspannend, maar zo lekker. Olivia keek haar ogen uit en riep continu ‘paardje’ als ze er één zag. En die zijn er volop op Terschelling. Geluncht en weer teruggefietst met meewind, altijd fijn. Dochterlief en ik sliepen zoals elke middag ruim twee uur en ’s middags vermaakten we ons bij het klimrek naast het appartement. ‘Lijen, lijen’, ze krijgt er geen genoeg van.

De laatste dagen alweer

Het gaat hard zo’n week, want op woensdag realiseerden we ons dat we nog maar twee dagen hadden. Vrijdagochtend stond de boottocht, gevolgd door trein en bus, alweer gepland namelijk. Lekker zonnig weer woensdag, dus koffie en lunch bij (weer) de Zonneweelde, waar dochterlief zich weer goed vermaakte in de speeltuin. ’s Avonds weer op een terrasje eten. Het werd de Koffiepot in Midsland. Onwijs lekker en heel gemoedelijk. Een loungebank om op te zitten en maaltijdsalade met patatjes, ik houd ervan!

Donderdag, de laatste dag en meteen ook de meest fantastische dag qua weer. Heet, heet, heet. Maxidress en sandalen aan en naar het strand. Olivia moet nog steeds niets van het zand weten, maar op een handdoek is een emmer en schep wel leuk gelukkig. Lunchen bij de Zandzeebar, echt een toptent vinden we! Tijdens ons middagdutje doet Joost wat boodschappen voor ’s avonds en de terugreis en worden onze fietsen weer opgehaald. Soep en stokbrood, mama de koffer inpakken en lekker slapen.

Mijnlevenalsmama | Terschelling

De terugreis vrijdag verloopt weer voorspoedig, maar warm. We kijken terug op een geweldige week, heerlijk genoten van vooral elkaar en het buiten zijn. En van lekker eten en veel te veel toetjes (ik) en chips, maar dat moet kunnen op zijn tijd. De volgende vakantie zal met z’n viertjes zijn, gek idee maar oh zo fijn, ik kijk er nu al naar uit!

8 Antwoorden

1. Wat een heerlijke foto’s, ik wil ook heel graag nog een x naar 1 van de eilanden, ben er nog nooit geweest!

2. Ik verlang enorm naar vakantie als ik die foto’s zie en je verhaal lees. En de eilanden blijven iets bijzonders houden, hoe vaak je er ook komt. Geniet van je laatste week!

3. Wat een heerlijke foto’s en wat een leuk verslag! Geniet nog van jullie laatste week!

4. Klinkt als een heerlijk weekje! :D

5. Heerlijke vakantie met jullie dreumes. Terschelling is leuk! Ik kijk er nu al naar uit te kunnen fietsen samen en wie weet gaan wij dan ook weer een weekje die kant op. Geniet van jullie laatste week!

6. Heerlijk, wij waren dus naar Texel. Terschelling ben ik vroeger geweest, ook een heel leuk eiland.

7. Mooie foto’s hoor. Heerlijk zo’n weekje naar de waddeneilanden. Leuk dat je weer terugbent!

8. Ik word altijd zo blij van die heerlijke vakantieblogs! Ziet er echt uit als een heel fijn weekje!
    Wij gaan binnenkort nog en weekje met vrienden naar Limburg. Ik ben dan dus heel hoogzwanger en ik ben benieuwd hoe dat wordt. Maar we hebben ons voorgenomen om lekker rustig wan te doen en heel veel uit eten te gaan. Klinkt prima!