Mama is fit #1

geplaatst in: Sport | 5

Vorige week woensdag stond mijn eerste bijeenkomst van Curves Complete gepland. Na twee weken minder sporten vanwege verkoudheid en daardoor weinig energie kon ik wel wat extra motivatie gebruiken. Toen ik woensdagavond thuis kwam had ik direct zin om het drie keer in de week sporten weer op te pakken. In combinatie met mijn nieuwe weekmenu, waarmee ik afgelopen maandag startte. Op naar Gwen minus de laatste zwangere kilo’s en mét een lager vetpercentage en meer spieren.

Curves Complete in een notendop

Het leuke aan het sporten bij Curves vind ik de ongedwongen sfeer en de gezelligheid. Zeker sinds ik meermaals per week en op redelijk vaste dagen ga, zie ik vaak dezelfde dames. Een praatje hier, groet daar, motiverende woorden over en weer. Het is allemaal heel normaal bij deze sportschool. Dat én het feit dat de work-out maar een halfuur duurt maakt dat ik het alweer ruim een halfjaar volhoud. Die ongedwongen sfeer geldt ook voor de bijeenkomsten van Complete. Stoelen in een kringetje, kop thee of koffie erbij en uitleg van het voedingsprogramma. In een notendop: Afvallen en fitter worden met Curves bestaat uit drie fases (kickstart, afvallen en stabiliseren) en gaat uit van het principe van een kruk met drie poten. Te weten: beweging, goede voeding en motivatie. Zonder één van de drie poten valt de kruk om. En weet je, zo is het maar net, want toen ik vorige week snotverkouden was en minder ging sporten zakte mijn motivatie ook meteen een beetje in en kreeg ik zin in heel veel lekker eten (troostvoer). Het doel van de wekelijkse bijeenkomsten is, naast kennisdelen en recepten uitwisselen, vooral elkaar motiveren. De start van Complete kwam als geroepen voor mij dus. Gelukkig heb ik, ook met iets minder sporten en gezond eten, wel vooruitgang geboekt, want ik ben in 2 weken tijd 1,3 kilo afgevallen en 6,5 cm rondom kwijt. Dat is de som van het aantal centimeters die ik kwijt ben bij mijn buik (1,5), taille (1), borst (1), armen (0,5), bovenbenen (1) en heupen (1,5).

Overigens geef ik nog borstvoeding en is alom bekend dat lijnen (hoewel Curves een levensstijl is en geen dieet) dan niet de bedoeling is, maar de borstvoeding is nu Quinn 9 maanden is allang niet meer haar basisvoeding. Daarbij geef ik al bijna 3 jaar borstvoeding, dus kost het mijn lichaam geen extra energie meer. Wél is het een bewuste keuze dat ik hier nu pas mee gestart ben en zou ik mezelf nooit een ‘dieet’ opleggen tijdens het eerste halfjaar borstvoeding, wanneer de baby alleen vitaminen en mineralen via jouw voeding binnen krijgt en je lichaam veel extra energie nodig heeft om melk aan te maken.

Lees ook:  Voordeel van zwanger en (kracht)sport
Boodschappenlijst en volle koelkast

Toen Quinn afgelopen vrijdag haar dutje deed en Olivia lekker naast mij aan de grote tafel zat te kleuren, besloot ik mij te richten op de boodschappenlijst. Hoewel wij altijd al redelijk gezond en gevarieerd eten, is het volgen van een vast menu best wel even een omschakeling. Zo heb ik niet standaard walnoten in huis, is 250 gram broccoli voor avondeten best een heleboel, ontbijt ik het liefst met een bak goedgevulde kwark met fruit en havervlokken en eet ik altijd enorm grote porties. Maar helaas, dat laatste is er niet bij komende tijd. Het is iets schaarser zullen we maar zeggen. Een bak kwark met alleen mango bijvoorbeeld. Of twee beschuitjes met Huttenkase. Ook lekker, maar wennen.

Mijnlevenalsmama | Kwarkshake
Omdat ik alleen een bakje kwark met wat mango (bij gebrek aan kiwi en met hetzelfde aantal kcal en vezels) en walnoten saai vind, deed ik het met wat water in de blender en genoot van een zomerse smoothie als ontbijt, heerlijk!

Het Curves Complete menu is gebaseerd op 45% eiwitten, 30% koolhydraten en 25% vetten. Joost en ik eten al jaren beide vegetarisch en vooral het behalen van dat percentage eiwitten is als vegetariër best een uitdaging, de meeste eiwitten zitten namelijk in vlees. Eiwitten zijn de belangrijkste voeding voor spieren en dus onmisbaar als je intensief sport. Gelukkig is er binnen Curves Complete voldoende ruimte voor vegetariërs en is voor alle recepten een vegetarische variant beschikbaar. Ideaal!

Ik schrijf trouwens ‘vast menu’, maar met Complete is voldoende variatie mogelijk gelukkig. Zoals hierboven beschreven bestaat het voedingsprogramma uit 3 fases. Ik ben afgelopen maandag begonnen en bevind mij deze week in fase 1, waarbij ik slechts 1200/1300 kcal per dag eet. Deze fase duurt maar een week en is bedoeld om het lichaam een snelle start te geven, je stofwisseling aan het werk te zetten. Het is trouwens belangrijk om niet te lang in zo’n fase met weinige kcal te blijven hangen, omdat je stofwisseling daar juist lui van wordt, vandaar dat fase 1 maar een week duurt.

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #17
Mama IS fit en wordt nog fitter

Mama is fit als titel voor een reeks blogjes over mijn sport- en afval avontuur. Een titel waar ik lang over nagedacht heb. Ik schreef namelijk hier al dat ik al een halfjaar meermaals per week sport en hoe lekker ik mij hierbij voel. Ik val (godzijdank) ook al een halfjaar af, maar het ‘avontuur’ gaat verder.

Hopelijk geeft dit programma mij nét dat extra steuntje in de rug om bewuster met mijn voeding om te leren gaan. Gezondere keuzes te maken, genoegen te nemen met minder, mijn gewoonte van ‘bij wijn hoort een snackje’ gedag te zeggen en meer, voor een leven lang fit. Het had in feite ‘Mama wordt fit’ kunnen zijn, ware het niet dat ik mij al fit voel. Dat ik zonder moeite de trap drie keer op- en neer loop om iets van boven te pakken dat ik ben vergeten, in de ene arm een baby kan dragen en over mijn andere schouder een opstandige peuter kan gooien én al mijn kleding van voor de zwangerschap weer kan dragen. Dus vandaar, mama IS fit. En wordt nog fitter.

Dit blogje is geschreven in samenwerking met Curves. Ik zal de komende maanden om de week een blog schrijven over mijn sportavontuur in combinatie met Curves Complete, waardoor ik mij door de juiste voeding naast het sporten hopelijk nog fitter ga voelen en de laatste zwangerschapskilo’s (of stiekem nog meer) gedag kan zeggen.

5 Responses

  1. Nanouk

    Wat leuk om zo met je ervaringen mee te lezen!! Als mijn bekkeninstabiliteit/rugklachten over zijn ga ik ook weer sporten en tot die tijd doe ik t met wandelen en gezond eten. En precies wat je zegt, al fit zijn maar dan toch nog net wat fitter worden, dat beetje extra. 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.