Mama is fit #3

geplaatst in: Sport | 5

Inmiddels is deze fitte mama alweer een maand bezig met Curves Complete en heb de smaak te pakken. Het menu volgen zit volledig in mijn systeem, het eten is lekker, het avondeten wordt door het hele gezin gewaardeerd en ik blijf vooruitgang boeken. Hoewel ik geen heilige ben, om met de woorden van een cursusgenootje te spreken, en wel zo nu en dan zondig. Gelukkig staan er na komend weekend geen grote uitjes of feestjes meer op de planning, dus wordt ook dat zondigen weer minder. Lees vooral verder, want ik deel niet alleen hoe de afgelopen twee weken zijn verlopen, ik deel ook een foto waarin de vooruitgang in 4,5 maand goed zichtbaar is.

Zondigen, compenseren of juist niet?!

De afgelopen twee weekenden én komend weekend staan er meerdere feestjes op het programma. Zo had ik een tapasavondje met collega’s, een borrel, een verjaardag bij de overburen, een bedrijfsfeestje en is komende vrijdag manlief jarig en twee dagen later Olivia. Kortom: veel verleidingen. Heel veel. Mezelf verbieden iets lekkers of een wijntje te nemen lukt me niet. Ik ben daar aan de ene kant niet sterk genoeg voor, maar geloof aan de andere kant ook niet in geheelonthouding (behalve met alcohol tijdens een zwangerschap natuurlijk), wel let ik sinds ik Curves Complete doe meer op tijdens feestjes. Zo neem ik OF taart OF borrelhapjes. En het liefst ook OF lekkers OF een glas wijn, hoewel dat laatste in bovenstaande verleidingenreeks maar één keer is gelukt. Brengt me bij het volgende punt, want wat doe je als je zondigt? Compenseer je dan de rest van de dag door minder te eten of blijf je je menu volgen? Ik vind het moeilijk, want wat is wijsheid?

Mijn weegresultaten van vorige week, de dinsdag na een weekend met maar liefst 3 feestjes logen er niet om. Ik was afgevallen, maar mijn vetpercentage was weer iets gestegen en mijn spiermassa iets afgenomen. Dat deed pijn. Het waren geen schrikbarende veranderingen hoor, maar het voelde als falen en met nog twee feestweekenden in het vooruitzicht wilde ik door die weegresultaten graag nog strenger voor mezelf zijn. Ik besloot minder te compenseren, omdat ik denk dat daar de fout bij mij zit. Immers, het Complete menu is zorgvuldig samengesteld en de hoeveelheid eiwitten heeft je lichaam gewoon nodig als je veel sport. Spieren moeten gevoed worden. Een tussendoortje zoals een beschuitje met smeerkaas voor een keer vervangen door een stukje taart kan, maar vervolgens maar een halve lunch nemen (bijvoorbeeld de boterham met hummus en gekookt ei laten staan en alleen een bak rauwkost en appel nemen) werkt niet. Voor mij niet althans. Ten eerste krijg ik later op de middag meer trek en heb moeite om me aan de hoeveelheden voor het avondeten te houden en ten tweede voed ik mijn spieren onvoldoende en neemt het vetpercentage weer spiermassa ‘over’. Ik denk dat het bij iedereen anders is en natuurlijk compenseer ik ook wel een beetje (bijvoorbeeld een lunch met vegablokjes, een berg sla en champignons nemen, maar het pistoletje dat erbij moest overslaan omdat ik die ochtend een muffin bij de koffiecorner met dochterlief gedeeld heb), maar koolhydraten laten liggen en de eiwitten juist wel nemen is heel wat anders dan de ‘hoofdmaaltijd’ van de lunch overslaan en alleen sla eten.

Lees ook:  Mama is fit #9
Niet snel genoeg

Schreef ik twee weken terug nog trots dat ik eindelijk mijn pre-zwangerschapsgewicht, zit ik daar nu nog steeds in de buurt. Toegegeven, ik moet niet te streng voor mezelf zijn. Ik boek immers nog steeds vooruitgang (en ik zondig dus het is mijn eigen schuld), bijvoorbeeld in halve kilo’s, centimeters en percentages, maar het allerliefst zou ik inmiddels alweer bijna 2 kilo onder dat gewicht gedoken zijn. Dream on! Dat pre-zwangerschapsgewicht van 68,5 kilo is namelijk al sinds jaar en dag ‘mijn’ gewicht. Het is het gewicht waar ik niets voor hoef te doen of laten. De ene dag weeg ik 67,5 en de volgende dag weer 69 (zo’n schommeling is normaal), maar minder of meer wordt het eigenlijk nooit. Behalve dan dat ik nu stiekem, heel stiekem, droom van 65 op de weegschaal. Ik begon immers met een ruime 80 kilo Gwen aan Curves en heb al enorm veel vooruitgang geboekt, dus die 65 is eigenlijk best realistisch. Het gaat alleen iets minder snel dan ik wil (en tja, dat is vrouw- en afval-eigen).

Een foto zegt meer dan duizend woorden

Vierenhalve maand geleden deelde ik een foto van mezelf in bikini op Instagram. Ik was toen al, na 2,5 maand sporten, ruim 6 kilo en vele centimeters kwijt en was onwijs trots op mijn spiegelbeeld. Afgelopen week (inmiddels maar liefst 12 kilo en alles bij elkaar opgeteld 53,5 centimeter en dus een halve meter Gwen kwijt!) maakte ik een zelfde foto. En ik schrok. Van mijn eerdere foto. Nu weet ik dat daar écht niets mis mee is, maar het is best confronterend om het naast elkaar te zien. Het maakte me trots omdat de vooruitgang in 4,5 maand tijd enorm is, maar stiekem had ik er ook een beetje spijt van dat ik de eerdere foto online heb durven gooien. Ik bedoel: het is nogal wat, jezelf bijna-bloot online gooien en er niet uitzien als Doutzen Kroes.

Lees ook:  Mama is fit #2

Mijnlevenalsmama | Curves vooruitgang

En toch, na lang wikken en wegen, deel ik de foto vandaag ook hier op mijn blog. Niet alleen omdat ik trots ben op de vooruitgang door het sporten, maar ook omdat het is wie ik ben. Ik ben een mama van twee kindjes, ik ben geen twintig meer, mijn lichaam is zoals het is en ik heb er hard voor gewerkt, zowel in zwangere toestand om de meiden te laten groeien, als in niet-zwangere toestand om het weer in vorm te krijgen. En dat doe ik nog! Minimaal drie keer per week in de sportclub en dagelijks met mijn voedingsschema’s volgens Curves Complete en ik voel me er heerlijk bij!

Mocht je trouwens een Curves in de buurt hebben en heb ik je nieuwsgierigheid gewekt? Aanstaande zaterdag is het landelijke open dag bij Curves en ben je bijvoorbeeld bij mijn club  tussen 9 en 13 van harte welkom om een kijkje te komen nemen en/of de apparaten te ervaren. Wie weet tot dan?!

Dit blogje is geschreven in samenwerking met Curves. Ik zal de komende maanden om de week een blog schrijven over mijn sportavontuur in combinatie met Curves Complete, waardoor ik mij door de juiste voeding naast het sporten hopelijk nog fitter ga voelen en de laatste zwangerschapskilo’s (of stiekem nog meer) gedag kan zeggen.

5 Responses

  1. Meike

    Wat een verschil al op de foto’s. Inderdaad een foto zegt meer dan duizend woorden kan ik uit eigen ervaring beamen. Super goed gedaan! Wat fijn dat het menu in je systeem zit, dat maakt het een stuk makkelijker. En zondigen mag zo nu en dan echt wel.

  2. KarinB

    Precies wat je zegt! Je mag trots zijn op jezelf en ook tevreden zijn met je lichaam (toen en nu)

  3. janske

    Wauw! Wat zie je er goed uit! Knap gedaan hoor! ik ben zelf ook net weer begonnen met mijn strijd. Waar meet jij je cm’s precies, op welke plekken?

    • Gwen

      Ze meten het bij mij op de sportschool, buik bijv. 2 cm onder de navel en bij borst het meetling echt recht over je tepels leggen. En dan dus ook taille, dat meten ze net onder mijn bh geloof ik en bovenarmen en -benen en dijen waarbij ik voeten naast elkaar zet en dan dus omtrek bllen/bovenbenen. Er zijn plaatjes online te vinden met wat de juiste meetplaatsen zijn, belangrijkste is dat je elke x wel op dezelfde plek meet 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.