Zwanger en sporten

geplaatst in: Gezondheid, Zwangerschap | 5

Zoals jullie weten ben ik begin dit jaar gaan sporten om mijn zwangerschapskilo’s kwijt te raken, maar wat jullie wellicht niet weten is dat ik voor ik moeder werd ook al sportte. Zo’n drie keer per week waren Joost en ik in de sportschool te vinden en stortte ik me met veel plezier op de fitness- en cardioapparaten. En toen werd ons huis opgeleverd. Het voornemen was om vanuit het nieuwe huis te starten met hardlopen, maar ik bleek zwanger van Olivia. Starten met een nieuwe sport als je zwanger bent is geen goed idee, dus ik sportte niet. Werd moeder. Wandelde en fietste dagelijks met Olivia en raakte anderhalf jaar later in verwachting van Quinn. Het niet-sporten beviel me prima, maar inmiddels kan en wil ik niet meer zonder.

Aangepaste training

Zwanger op volle kracht door sporten is er, uitzonderingen daargelaten, niet meer bij. Al is het alleen maar omdat je moe bent, last hebt van misselijkheid en je, zeker in het derde trimester, merkt dat je lichaam het zwaarder heeft. Het moet harder werken om voor jullie beiden te zorgen en heeft dus minder energie over om in sporten te steken. Tijdens het tweede en derde trimester is het belangrijk je rechte buikspieren zo min mogelijk te belasten, om te voorkomen dat de pezen die tussen je rechte buikspieren zitten scheuren. Je rechte buikspieren worden tijdens de zwangerschap namelijk opzij geduwd door je groeiende baarmoeder en die pezen zorgen ervoor dat alles na de zwangerschap vanzelf weer op zijn plek schuift. Schuine buikspieren mag je wel trainen, maar als ik terugdenk aan mijn zwangerschap zie ik mezelf dat met een bolle toeter absoluut niet doen.

Lees ook:  Mama is fit #6

Bij Curves, waar ik sport, krijg je een aangepast trainingsschema als je zwanger bent. In principe kun je alle oefeningen gewoon doen, op één of twee apparaten waarmee je rug- en buikspieren traint na. Er sporten momenteel twee zwangere dames op mijn vestiging en als ik dat zie ben ik stiekem een beetje jaloers. Niet alleen op die buik en het fijne gevoel dat zwangerschap bij mij oproept, maar ook op het feit dat ze nog zo lekker kunnen sporten. Even die me-time hebben en waarschijnlijk geen 20 kilo aankomen omdat ze toch twee of drie keer per week intensief bewegen in de sportschool.

Voordelen sporten tijdens zwangerschap

Tijdens beide zwangerschappen heb ik last gehad van mijn bekken. Langere stukken wandelen of fietsen waren er niet meer bij. Evenals lange autoritten en soms was opstaan van de bank al onwijs pijnlijk. Zou ik minder last gehad hebben als ik had gesport? Ik denk het niet. Wel denk ik dat ik, nu ik sport, sterkere rugspieren heb en mijn bekken daardoor automatisch minder zou belasten als ik nu zwanger zou zijn. Aan de andere kant: mijn bekkenklachten waren een hormoonkwestie (ik voelde immers al voor de test dat ik zwanger was van Quinn omdat mijn bekken zo’n pijn deed) en daar kan geen sport tegenop.

Sporten tijdens de zwangerschap zorgt voor minder rugklachten (want: sterkere spieren), een kleinere kans op zwangerschapsdiabetes, over het algemeen minder gewichtstoename, een betere doorbloeding waardoor je minder snel vocht vast houdt en je schijnt minder last van misselijkheid, obstipatie en kramp te hebben als je sport tijdens je zwangerschap. Bovendien weet ik nu dat sporten écht meer energie geeft en, geloof mij, een portie energie kun je tijdens je zwangerschap wel gebruiken. Mocht er hier ooit nog een derde zwangerschap in zitten dan ga ik dus absoluut (proberen te) blijven sporten!

Lees ook:  Mama is fit #7

5 Responses

  1. Fem

    Ik heb een zwangerfit sportcursus gedaan tijdens mijn zwangerschap en daar werd juist ook veel aandacht besteed aan de bekkenbodemspieren. Door die te trainen kan je je bekken beter (dat leer je) stabiliseren en zijn de bekkenklachten minder. Ik had ook beduidend minder last, dus ik denk wel dat door sporten bekkenklachten kan verminderen/voorkomen. Naast het fijne gevoel dat sporten je sowieso geeft 🙂 Ik vond het erg fijn!

    • Gwen

      Klopt, bekkenklahcten door het zware gewicht of verkeerde houdingen etc zijn wel te verminderen door juist gebruik van andere spieren. Helaas heb ik het door hormonen. Nog voor ik positief testte speelden mijn bekken op de tweede keer. Evenals tijdens eisprong en menstruatie, in dit geval doet sporten weinig voor mijn bekken helaas.

  2. Vivienne

    Klopt helemaal! Ik vind het zo fijn om te blijven sporten. Merk echt dat het me goed doet. Zelfs bootcamp lukt nog terwijl ik nu 28 weken zwanger ben. Als je je trainer inlicht kan/zijnaangepaste oefeningen geven indien nodig. Merk wel dat alles stuk slomer gaat nu, maar dat is niet erg. Gaat niet om de snelste zijn of beste te zijn. Je doet het echt voor jezelf. Kan het iedereen aanraden!

    • Gwen

      Precies dat. Ik wou dat ik al eerder fanatiek sportte, dan had ik het ook zeker gedaan tijdens de zwangerschappen. Wie weet nog een keer een herkansing 🙂

  3. janske

    Ik heb een fit zwanger cursus gedaan…ter voorbereiding van de bevalling en oefeningen voor de bekkenbodem en bijv hoe je opstaat uit bed etc. erg leuk en nuttig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.