Mama is fit #7

geplaatst in: Sport | 0

Afgelopen woensdag moest mijn fitte update even plaatsmaken voor dochterlief die één werd, maar vandaag lezen jullie alles over de afgelopen twee weken. Over mijn megamotivatie om mijn nieuwe doelstelling te behalen, flink slaaptekort met veel zoete eetlust als gevolg door een ziek kindje én de week vakantie samen die eet-technisch niet 100% Complete was, maar waarin ik wel vijf keer heb gesport. En dat is ook wat waard!

Slaaptekort hakt erin

Als je alleen de fitte updates op mijn blog leest wist je dit waarschijnlijk nog niet, maar slapen is hier in huis nogal een dingetje. Slaap is onwijs belangrijk om je spieren te laten herstellen. Helaas denkt mijn dreumes daar anders over. Eén of twee keer per nacht even eruit vind ik geen probleem, maar halve nachten op zitten met een ziek, huilend, kindje is een ander verhaal. En dat is precies wat hier de afgelopen week speelde.

Nu is het slaaptekort zelf niet mijn grootste probleem. Ik functioneer op basis van gewenning prima met weinig slaap en het lukt me zelfs nog om de energie te vinden om te sporten. Van sporten krijg je namelijk weer energie! Toegegeven, jezelf er toe zetten als je moe bent en op de bank wilt ploffen of onder een warme douche wilt staan vereist nogal wat wilskracht, maar écht: na het sporten heb je meer energie dan ervoor.

Mijnlevenalsmama | Sportkleding

Het grootste probleem van het slaaptekort is voor mij mijn behoefte aan lekker eten. Suikers. De wilskracht die nodig is om dat vervolgens te negeren mis ik nogal eens. Ik zondig. Bugles met van die spuitkaas, een bakje kruidnoten, een reep chocolade … Niet dagelijks hoor, gelukkig niet, maar als de drang naar iets lekkers heel groot is geef ik toe en eet ik het. Dat werkt voor mij. Er aan toegeven en ervan genieten. Maar, mocht jij wel over een grote dosis wilskracht beschikken, bedenk je dan dat je die troep niet nodig hebt, dat slapen (in dit geval) de oplossing is en dat je behoefte aan het lekkers meestal maar 20 minuten duurt en je die 20 minuten dus ‘alleen maar’ hoeft te overbruggen.

Lees ook:  Hoe voeding sporten enorm ondersteunt
Ambitieus doel

De vorige keer schreef ik dat mijn doelstelling vooral in minder vet en meer spieren zat. Hier kom ik op terug. Op de één of andere manier vind ik een dergelijke doelstelling minder vatbaar. Ik zie elke week wat mijn vet- en spiermassa is en ik wéét dat ik mijn vetmassa wil verkleinen en (dus) mijn spiermassa wil vergroten, maar de cijfers zijn te abstract voor me. Ik heb een nieuwe doelstelling geformuleerd. Begin maart, als ik een jaar sport en een halfjaar door middel van Curves Complete met mijn voeding bezig ben, wil ik 62 kilo wegen. Een ambitieus doel, maar ik ben nuchter genoeg om het bij te stellen of te accepteren dat het niet realiseerbaar is als ik tussentijds ontdek dat dit niet gaat lukken voor begin maart. Ik weeg immers al jaaaren geen 62 kilo meer, dus wéét dat het misschien iets te hoog gegrepen is.

Een doel in gewicht werkt. Voor mij althans. Al weken schommel ik rond de 66 kilo en neem daar genoegen mee. Mijn doel was immers de zwangere kilo’s dumpen en terug naar 68 kilo. Nu ik dat behaald heb, is het bijstellen van mijn doel een logisch gevolg. Nu alleen nog de feestdagen overleven 🙂

Dit blogje is geschreven in samenwerking met Curves. Ik zal de komende maanden om de week een blog schrijven over mijn sportavontuur in combinatie met Curves Complete, waardoor ik mij door de juiste voeding naast het sporten hopelijk nog fitter ga voelen en de laatste zwangerschapskilo’s (of stiekem nog meer) gedag kan zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.