Mama is fit #8

geplaatst in: Sport | 6

Gezond eten, sporten en de feestdagen. Het kan heus goed samen, maar je zult er wel iets meer moeite voor moeten doen. Ik althans. En met mij vele anderen. Het sporten is het probleem trouwens niet, die flow heb ik goed te pakken (hoewel ik vorige week door omstandigheden maar twee keer ben geweest), maar het eten daarentegen …

Een keertje minder sporten

Ik gaf het hierboven al toe: afgelopen week sportte ‘maar’ twee keer. En dat terwijl ik al maanden in de flow van drie keer in de week sporten zit. Het is net als met eten: emoties hebben invloed. Voel je je niet in je hum, dan lijkt de sportschool een zwaardere opgave dan normaal. Drukte op je werk en dus in je hoofd? Sporten wérkt, maar jezelf er toe aan zetten kost veel meer moeite dan normaal. Ik heb me er dus maar aan over gegeven, fanatiek sporten ging hem niet worden afgelopen week. Nieuwe week, nieuwe kansen! Datzelfde geldt voor het eten. Joost was een paar dagen weg voor zijn werk en dus had ik minder zin om een hele avondmaaltijd te maken. De meiden eten geen volwaardig bord en nou ja, risotto met prei van de stoel afschrapen is een stuk zwaarder dan kiezen voor makkelijk eten. Met als gevolg dat ik te weinig eiwitten at, van het menu afweek en snakte naar lekker eten. Hartstikke fout natuurlijk, maar vast en zeker herkenbaar.

Mijnlevenalsmama | Slanke mama
Een keertje ongezond eten zit niet meteen op mijn dijen, zo fijn!

Wat ik wél heb ontdekt de afgelopen tijd, is dat een keertje minder sporten en ongezonder eten niet perse een grote invloed hebben op mijn meet- en weegresultaten. Blijkbaar heb ik mijn ‘ideale’ gewicht behaald: ik hoef er niets voor te laten en niets voor te doen. Een keertje kaasfondue kan, net als die ene chocoladeletter met Sinterklaas en die paar handjes kruidnoten. De ene week een centimeter meer buik en de andere week een halve kilo minder, maar om en nabij dezelfde resultaten. Dat zie ik als een positief iets, want hoewel ik natuurlijk nog altijd naar een doel van -4/5 kilo werk, weet ik dat ik het soms nodig heb – even uit de ban springen. Met mate. Er zijn hier geen zakken kruidnoten gehaald, kilo’s roomboterstaaf gegeten en er komt ook geen zes gangendiner en dagelijks uitgebreide brunch tijdens de feestdagen.

Tips voor de feestdagen

Eigenlijk is het heel simpel: geniet met mate. Eet geen dessert, drink niet meer dan één glas alcohol bij het kerstdiner en meer van dat. Maar weet je, als afvallen zo simpel was kon iedereen het. Voor mijzelf geldt dat ik me voor minimaal 50% aan mijn Complete menu ga houden tijdens de kerst. We hebben een brunch en borrel buiten de deur en eten op ‘derde Kerstdag’ pannenkoeken bij de overburen, maar de overige dagen heb ik het eten zelf in de hand. En ja, dat gaat gepaard met een wijntje, toastjes en broodjes uit de oven, maar niet en-en.  Graag deel ik mijn tips voor de feestdagen met jullie, dit is waar ik me aan houd en wie weet werkt het ook voor jou 🙂

  • Bedenk vooraf wat je gaat eten. Ga je heel de dag naar je (schoon)ouders en weet je dat je daar op een brunch, borrel én uitgebreid diner getrakteerd wordt, bedenk je dan vooraf thuis wat je gaat nemen. Houd je het tijdens de brunch bij een sneetje kerststol, kopje soep, eitje en wat komkommer en tomaat of ga je all-out met alle luxe broodjes, de brie, warme beenham en speciale smeersels? Of heb je juist onwijs veel zin in borrelen en ben je dol op kaasplankjes, toastjes, bergen olijven en andere hapjes? Zelfs bij het kerstdiner kun je keuzes maken. Neem bijvoorbeeld wel het voorgerecht, maar neem hier geen stokbroodjes met kruidenboter bij en beperk je tijdens het hoofdgerecht tot het vlees of de vis en laat de pomme duchess links liggen. Als alles voor je ligt is het moeilijk iets te laten staan, maar als je je vooraf thuis voorneemt om geen stokbrood te eten, de lunch simpel te houden of juist de borrel te laten schieten en op dat moment een appel te eten, zul je merken dat dat je op het moment zelf prima af zal gaan.
  • Kies bewust als je je eigen boodschappen haalt. Voor ons geldt dat we Tweede Kerstdag lekker thuis zijn met ons viertjes. En (natuurlijk) willen we iets kerstig eten, zullen we een wijntje drinken ’s middags en staan er afbakbroodjes op tafel tijdens het ontbijt. Maar wel volkoren en zonder dikke laag roomboter. Voor mij althans. Ik geef meer om zout dan zoet, dus we laten ons in de winkel niet verleiden tot allerlei chocoladekransjes. Joost en ik kiezen liever voor iets hartigs ’s avonds. Het hoeft niet allebei.
  • Drink alleen wat lekkers bij de maaltijden en houd het verder bij water, thee (en koffie). Water vult, reinigt en bevat geen calorieën. Genoeg reden om de lekkere drankjes (in mijn geval de alcohol) te beperken tot de maaltijden en me tussendoor niet te vullen met loze calorieën en suikers die bijvoorbeeld in vruchtensap of frisdrank zitten.
  • Neem gezonde tussendoortjes. Omdat je misschien al uitgebreid bruncht of dineert ben je wellicht geneigd je tussendoortjes over te slaan, maar dat is helemaal niet handig. Je stofwisseling moet op gang gehouden worden. Drie uur lang niks eten maakt dat je later op de dag een hongerklop krijgt en dus meer moeite hebt maar één keer op te scheppen tijdens het diner. Het slimste is om tussendoor iets gezonds en kleins te eten. Een appel, beschuitje met jam, knackebroodje met kaas, gewoon ‘iets’ in plaats van jezelf uit te hongeren tot de volgende ronde.
  • Onthoud dat ‘de feestdagen’ maar twee, maximaal drie dagen (Kerstavond, Eerste Kerstdag, Tweede Kerstdag en bij sommigen nog een ‘Derde Kerstdag’) duren. Sinterklaas duurde in feite maar één dag en juist die dag heb ik benut met het eten van kruidnootjes. Oké en de week daarvoor ook, maar verder heb ik geen kruidnootjes gekocht of gegeten. Datzelfde geldt voor de Kerst. Het zijn maar twee dagen. Twee dagen waarin je jezelf als je wilt te buiten kunt gaan wat eten betreft. Als je jezelf hierna maar herpakt. Je de restjes na de Kerst aan je bezoek meegeeft of desnoods weggooit en je de volgende dag dus weer je normale eetgewoonten oppakt.  Het is moeilijk, vooral omdat je lichaam na een paar dagen lekker eten om lekker eten blijft vragen, maar bedenk jezelf waar je naartoe wilt. Uiteindelijk smaakt niets lekkerder dan goed in je vel zitten toch?
Lees ook:  Energiek, fitter, happy #18

Dit blogje is geschreven in samenwerking met Curves. Ik zal de komende maanden om de week een blog schrijven over mijn sportavontuur in combinatie met Curves Complete, waardoor ik mij door de juiste voeding naast het sporten hopelijk nog fitter ga voelen en de laatste zwangerschapskilo’s (of stiekem nog meer) gedag kan zeggen.

6 Antwoorden

  1. Fijn dat je hebt gemerkt dat een keertje overslaan met sporten geen gevolgen heeft voor je gewicht. Dat is prettig om te weten denk ik.

  2. Voor mij is kerst wel even een tijd van loslaten en daarna herpakken. Ik wil niet zeuren tijdens het diner. Alleen de alcohol laat ik over het algemeen staan, omdat ik dat sowieso niet drink.

  3. Leuke tips! Sport zelf niet maar eet wel gezond. Merk dat ik rond deze tijd van het jaar meer ‘foute dingen’ eet dan normaal maar ook weer niet overdreven veel. Alles met mate!

  4. Dat herpakken vind ik vaak het moeilijkste, zeker als je nog vanalles over hebt in huis….dit keer geven we het maar mee met de visite!

Laat een reactie achter