Meer groenten eten, de tips

geplaatst in: Gezondheid | 4

Minimaal 5x per week eten wij groenten. Niet perse gekookte met aardappels ernaast en een stukje vegetarisch ‘vlees’, maar wel wraps gevuld met courgette, tomaat, kidneybonen, avocado en komkommer of gewokte spitskool met champignons, stamppot, broccoli met cherrytomaatjes, dat soort dingen.

Dat groenten gezond zijn weet iedereen, maar waarom is dat eigenlijk zo? Groenten zitten boordevol vitaminen en mineralen en vezels. Vezels zorgen voor een vol gevoel en omdat groenten weinig kcal bevatten is het een ideale manier om op gewicht te blijven en/of gewicht kwijt te raken. Groenten vullen. En voeden. Win-win dus. Vandaag deel ik tips om meer groenten te eten. Want geef toe, het klinkt zo simpel 200 gram groenten elke dag, maar stiekem is 200 gram best veel en is elke dag best een uitdaging. Benieuwd hoe wij dat doen hier in huis?

Mijnlevenalsmama | Groenten eten

  • Zorg ervoor dat je standaard een komkommer (of twee), bakje cherrytomaatjes en een stel paprika’s in huis hebt en serveer een schaaltje fijngesneden rauwkost bij de avondmaaltijd.
  • Kies voor de lunch vaker voor een lekkere salade dan een boterham. Twee handen sla, een halve paprika in stukjes gesneden, vijf gehalveerde cherrytomaatjes, een stuk of tien plakjes komkommer, een blikje tonijn, een scheut olijfolie en wat zwarte peper is een enorm lekkere lunch én je krijgt een heleboel groenten binnen.
  • Verdubbel de hoeveelheid voorgeschreven groenten als je een recept maakt. En nee, dan bedoel ik niet dat je twee spitskolen moet wokken of twee broccoli’s moet koken, maar als je taco’s maakt en er één paprika en één ui in het recept staat, vul dit dan eens aan met een extra paprika in een andere kleur en een courgette of snijd twee tomaten en avocado’s in kleine stukjes en serveer die bij de taco’s. Lekker en gezond!
  • Maak je eigen pastasaus. Bijvoorbeeld door fijngesneden groenten (paprika, courgette, aubergine, ui en champignons bijvoorbeeld) te wokken en ‘aan te maken’ met tomatenpuree en tomatenblokjes uit blik en wat kruiden of je blend de gewokte groenten, gooit er wat kruiden bij en vermengt dit met wat water zodat je een supergezonde gevulde pastasaus hebt.
  • Durf iets nieuws te proberen. Wij aten laatst bijvoorbeeld stamppot met aardappel, venkel, kool en geraspte kaas. Verrassend lekker! Je eet toch ook niet elke week dezelfde smaak chips of hetzelfde merk chocolade? Ik niet althans 😉
  • Smoothies met fruit én groenten zijn, in de juiste verhouding, net zo zoet als fruitsmoothies. Je proeft dus amper dat je groenten drinkt. Weet je wat trouwens ook lekker is? Een smoothie met twee soorten groenten en slechts een halve banaan of een handje frambozen erbij.
  • Bewaar je groenten in een mooie schaal op het aanrecht, of naast de fruitmand. Het oog wil ook wat. Groenten die in de koelkast liggen zie je niet, dus die vergeet je sneller.
  • Koop diepvries groenten als het bereiden van verse groenten een drempel voor je is. Sperziebonen doppen kost tijd, evenals paprika’s snijden, maar een doosje met bevroren sperziebonen is net zo gezond als verse en veel supermarkten verkopen zakken met bevroren paprikareepjes. Supersimpel voor in de pasta of een salade en het argument ‘kost te veel tijd’ verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Lees ook:  Mama is ziek

En, lukt het jou sowieso al om genoeg groenten te eten of heb je iets aan deze tips? Ik ben heel benieuwd!

4 Responses

  1. Meike

    Goede tips. Helaas werken ze hier niet echt. Laatst heb ik Evie laten ‘helpen’ met het schoonmaken van de sperziebonen. Het resultaat was in elk geval dat ze wilde proeven zonder doorslikken. Dat was alweer een overwinning. Ik ben tevreden zolang ze blijft proeven.

  2. Footstepsofatraveller

    Goede tips! Ik heb zelf (nog) geen kindjes maar pas wel regelmatig op, op mijn kleine neefjes. Die boefjes krijgen nTuurlijk geen genoeg van pannenkoeken maar dat kan natuurlijk geen 3x in de week haha! Het uitproberen waard in ieder geval!

  3. Inge

    Leuke tips, maar de eerste is volgens mijn dietist geen goed idee. Rauwkost verteert namelijk niet zo goed ’s avonds: beter gekookte groentjes of (creme)soep. Voor mij lukt de smoothies niet, heb het geprobeerd, maar het kwam zwaar op m’n maag te liggen. Misschien niet de juiste recepten geprobeerd? En ja, diepriesgroenten heb ik ook met overvloed, hier op het eiland zijn niet zo veel verse en lekkere groenten te vinden…

  4. iooon

    Ik probeer er voor te zorgen dat ik altijd diepvriesgroenten in de vriezer heb voor het geval ik mis grijp op de verse groenten in de koelkast. Ik verdubbel wel vaak het aantal groenten letterlijk bij recepten, omdat ik gewoon vind dat de verhoudingen niet kloppen. Minder aardappelen/pasta en meer groente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.