Samen spelen, samen … (delen?)

geplaatst in: Gezinsleven | 1

“Samen spelen, samen delen”, het klonk zo schattig laatst uit Olivia’s mond. In de praktijk blijkt het nog best een moeilijk te realiseren spreekwoord voor een driejarige. Logisch ook, maar nu Quinn groter wordt komt ze meer voor zichzelf op en lopen we dus tegen het fenomeen ‘ruzie’ aan. Samen spelen, samen delen gaat in de praktijk als volgt 🙂

De meisjes hebben beide een (identieke) pop met roze pakje, maar Olivia is sinds een tijdje meer mama voor Quinns pop dan voor haar eigen pop. Prima, Quinn merkt het verschil niet en speelt er lustig op los met de pop van haar zus. Zus kleedt ‘haar’ pop aan in haar zusjes rompers en pyjama. Prima, Quinn neemt genoegen met het oorspronkelijke roze poppenpakje en dropt de pop in haar poppenbuggy. Grote zus ziet dat, laat ‘haar’ pop vallen, trekt de buggy van haar zusje uit diens handen en rent ermee vandoor. Inclusief pop dus. De pop waar Quinn mee aan het spelen was, die (om het makkelijk te maken) dus eigenlijk van Olivia is, maar waar Olivia minder naar omkijkt. Tja, hoe leg je dan aan je peuter uit dat ze de pop van haar zusje – die dus in theorie van haar zelf is (en dat wijst ze mij op dat moment wijselijk op) niet mag af pakken?

We hebben meerdere schepjes in verschillend formaat in de zandbak liggen. Quinn heeft voorkeur voor de kleine schepjes, Olivia voor de iets grotere. Totdat Quinn met een kleintje de zandbak uit loopt, struikelt over een autootje, dat kleine schepje laat vallen, Olivia langsloopt en dat kleine schepje voor haar zus’ neus weggritst. Terwijl ze een grotere schep in haar andere hand heeft en tegen een huilende Quinn roept: “Samen spelen, samen delen.” Uhmm ja …

Mijnlevenalsmama | Samen delen
“Hier Quinn, wil je ook een koekje?” Ze zijn ook heel erg lief samen en delen en spelen onwijs schattig. Maar niet altijd 😉

“Nee, nee, nee, nee, nee Quinn – nu mag ik met die bal spelen/heb ik dat pannetje/mag mijn pop het flesje/wil ik op dit stoeltje zitten/mag jij geen druif mee pakken van het (gezamenlijke) plankje/dat is mijn spelletje/jij mag niet naar buiten/ga ik eerst van de glijbaan *zusje opzij duwend*. En het ‘erge’ is, Quinn kijkt verontwaardigd en vervolgt haar bezigheden. Dat wil zeggen: ze gaat gewoon na Olivia de glijbaan op, pakt een druif die naast het plankje is gevallen, laat zich met een ander pannetje opschepen door Olivia of mij of pakt op verzoek het andere kinderstoeltje. Hoewel, de ik-zet-het-op-een-gillen-tactiek lijkt ook haar intrede te doen. En terecht natuurlijk, samen spelen, samen delen geldt ook voor haar grote zus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.