Slechte slaper

geplaatst in: Ontspanning | 1

Geen blogje over de meiden vandaag, hoewel de titel wellicht anders doet vermoeden. Ik ben het, een slechte slaper. Meermaals per nacht naar het toilet moeten, blijven draaien tot in een fijne positie gevonden heb en ondanks mijn oordopjes heel vaak mijn oren spitsen en ‘wakker schrikken’ van omgevingsgeluid. Welcome to my world!

Acceptatie

Zolang als ik me kan heugen slaap ik slecht. Vanaf het moment dat ik in bed lig moet ik er minimaal twee keer uit om te plassen, maar vaak is het drie of vier keer. Zwanger, niet-zwanger, gedronken, niet-gedronken, wel thee, geen thee. Het maakt niets uit, ik moet plassen.

Soms hoor ik bijna-mama’s klagen over hun nachten waarin ze eruit moeten om te plassen en dan denk ik terug aan mijn nachten in zwangere staat. Ik viel toen erg gemakkelijk in slaap (dat dan weer wel), maar moest er vervolgens een keer of 5 uit omdat ik een volle blaas had, of kon mijn draai niet meer vinden en besloot op de bank een boekje te gaan lezen. Blijven woelen is vermoeiender en maakt je gefrustreerd heb ik geleerd. Accepteren dat je die nacht ‘gewoon’ slecht slaapt scheelt al de helft.

Opschrijven wat er door je hoofd gaat

Als puber sliep ik al met een notitieboekje en pen naast mijn bed. Ik schreef regelmatig midden in de nacht op wat me te binnen was geschoten en kon daarna weer lekker verder slapen. Mijn hersenen werken gewoon beter als ik slaap denk ik 😉 Inmiddels heb ik een handige memo-app op mijn telefoon en voer ik daar in wat me te binnen schiet.

Lees ook:  Zomerkriebels

Gelukkig val ik sinds ik mama, en dus chronisch doodmoe, ben ’s nachts gemakkelijker in slaap dan vroeger. Ik draai me meestal in twee bewegingen in een fijne positie en slaap verder – zolang het kan. Als ik nu nog steeds zo slechts (weer) in slaap zou kunnen komen dan pakweg zes jaar geleden had je me weg kunnen dragen: ik zou dan nooit meer dan 3 uur per nacht slapen.

Tips voor de mede-slechte-slapers

Het heeft heel wat jaren gekost te accepteren dat ik een slechte slaper ben en dat dat ook niet meer gaat veranderen. Graag deel ik mijn tips met jullie, tips die het in-/en doorslapen kunnen vergemakkelijken en bovenal die frustratie voorkomen. Wie weet heb je er iets aan!

  • Accepteer de slechte nacht
  • Pak wat slaap op een ander moment
  • Leg een notitieblokje met pen (of een app op je telefoon) naast je bed
  • Kijk zodra je in je donkere slaapkamer bent niet meer op je telefoon (door dat licht schijn je minder melatonine aan te maken). Nou ja, behalve ’s nachts als je iets te binnen schiet en dat wilt noteren in je app dan 😉
  • Drink niet te veel voor het slapen gaan
  • Kies voor oordoppen en eventueel zo’n oogmaskertje – niet charmant, wel heel praktisch omdat het omgevingsruis weghaalt.
  • Stap uit bed als je al een halfuur ligt te woelen – even de benen strekken werkt beter dan gefrustreerd raken.
  • Accepteer de slechte nacht (precies, nog een keer)

 

Een Antwoord

  1. Mijn dochter is ook zo een slechte slaper… ik gelukkig niet. Maar is allesbehalve leuk natuurlijk!

Laat een reactie achter