Energiek, fitter, happy #2

geplaatst in: Sport | 3

Wat een onwijs leuke reacties kreeg ik hier, via social media en privé op het starten van deze blogreeks zeg! Ik zit bomvol inspiratie en kreeg al een stel leuke suggesties van jullie. Om het een beetje chronologisch te houden start ik vandaag met mijn doelen. Want waarom wilde ik opeens meer dan Curves kon bieden en schreef ik eerder niet dat ik geen #fitmom ambities had? Het fanatieke, de resultaten en de discipline wat eten betreft vertellen inmiddels wat anders: ik heb wel #fitmom ambities en zou het liefst volgend jaar met een blokjesbuik op het strand van Ibiza rondlopen. Of het haalbaar is? Geen idee. Het is in ieder geval een mooi streven 🙂 Vandaag dus mijn doelen, lees je mee?

Kilo’s, vet en spieren

Waar mijn focus vorig jaar nog op de kilo’s lag (ik wilde immers die zwangerschapskilo’s kwijt), ligt dat nu heel anders. Mijn ‘break-even’ gewicht ligt (lag) al jaren rond de 68 kilo. Ik schommelde tussen 67,2 en 69,2 en dat was prima bij mijn 1 meter 68. Na een persoonlijk dipje begin dit jaar besloot de weegschaal, die dankzij de Curves Complete-menu’s al een tijdje netjes op 67 bleef hangen, weer richting de 69 te kruipen. 69,5 zelfs. En wat doet een vrouw die niet lekker in haar vel zit en geen effect meer merkt terwijl ze wel sport en gezond eet? Juist, die gaat van haar menu afwijken en verliest haar motivatie. Deze vrouw althans 😉

Het roer moest om. Ik twijfelde al langer over een andere sportschool en wilde dan direct aan de slag met een voedingsschema passend bij mijn actieve trainingsschema. Na ons weekendje in Katwijk hakte ik de knoop door, mailde iemand die voedingsschema’s maakte en schreef me in bij de sportschool. Mijn doel? Mijn vetpercentage verder omlaag brengen. Ik begon met 41% toen ik startte bij Curves, maar hing in mei dit jaar nog steeds op 31%. Tegen de bovengrens van gezond voor mijn leeftijd én het irriteerde me dat het ondanks het gezonde eten niet verder leek te kunnen dalen.

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #12

Mijnlevenalsmama | Vetpercentage

Mijn doel op dit moment is mijn vetpercentage omlaag brengen. Ik ben tussen eind mei en eind augustus van 30,5 naar 24,7 gedaald en wil voor het einde van het jaar op 22% zitten. Dit is een iets lager percentage dan gemiddeld, maar ik voel me er goed bij en het is bovendien nog gewoon een gezond vetpercentage, bij een gezond gewicht en gezond BMI. Als ik die 22% vet heb aangetikt zal zowel mijn voedingsschema als trainingsschema omgegooid worden, omdat ik me dan op spiermassa wil gaan focussen (en ik dus weer meer ga eten en met zwaardere gewichten ga trainen). Het werkt bij mij trouwens onwijs motiverend om doelen in stukjes te hakken. Om een bepaald percentage in een bepaalde maand te willen behalen en vervolgens weer een nieuw doel te stellen voor de maand daarop.

Steeds een beetje meer …

Alles wat ik eerst niet begreep aan de fitnesswereld is waar. Het is verslavend. Zodra je spiegelbeeld verandert wil je meer. Nu ken ik mijn eigen grenzen en weet ik heel goed wat ik wel en niet mooi vind, dus ben niet bang hierin door te slaan. Maar steeds een beetje meer willen, wil ik ook.

Het is heerlijk om mouwloze tops te dragen en zelfs bewust op zoek te gaan naar nieuwe tops (hallo maatje kleiner!), omdat je na jaren balen van dikke bovenarmen, blij bent met je armen. Dat je schouders mooi uit komen in offshoulder-shirtjes en dat mijn benen opeens langer lijken omdat ze zo slank zijn. Ze worden overigens alweer wat breder dankzij de spiermassa (en ja, ook dat is wennen als je net aan die slankere benen gewend bent). Wat benen betreft streef ik nu dus naar lijnen, qua armen mag alles nog nét wat strakker en voller, evenals mijn billen. En mijn buik, tja mijn buik – het doel daarmee zijn is dus die blokjes. Ze zitten er hoor. Onder een laagje vet. En los zwangerschapsvel. Eerst dat doel qua vet maar eens halen, dan duik ik daarna weer op nieuwe doelen 😉

Lees ook:  Back in shape na bevalling: plan van aanpak

3 Responses

  1. Nicole

    Ik vind dit zo interessant en goed om te lezen. Zoals je weet ben ik net begonnen bij de sportschool en m’n instructeur begon meteen over macro’s (Uh wattuh) en m’n vetpercentage van 38% naar beneden krijgen. Die macro’s snap ik niet haha maar dat vet maar beneden: graag! Ik ga vandaag m’n schema ontvangen voor t sporten dus ben zeer benieuwd!!

    • Gwen

      Mijn vetpercentage was 41% toen ik begon met sporten anderhalf jaar geleden en ik zit nu dus richting de 20 dus het kan: zet hem op! Je macro’s zijn trouwens de verhouding koolhydraten, eiwitten en goede vetten die je eet. Waarschijnlijk eet je te veel koolhydraten en te weinig eiwitten (die vullen en je spieren hebben ze nodig om te herstellen en groeien). De verhouding die werkt voor jou is voor iedereen een beetje anders, maar je zou 45% khd 35% eiwit 20% vet aan kunnen houden bijvoorbeeld. Vraag je instructeur even om hulp de volgende keer dat je in de sportschool bent, gewoon doen! De app My Fitness Pall is handig hiervoor: kun je je voeding invoeren en zie je meteen de macro’s. Volgens mij zit er in WW vrij weinig vet en in verhouding toch iets te veel koolhydraat en weinig eiwit voor een actief sportleven, maar ik kan het mis hebben (dat baseer ik nl. alleen op wat ik hoor om mij heen over WW en het feit dat goede vetten zoals avocado en noten meteen – te – veel punten zijn en is dus absoluut geen gefundeerde mening) 🙂

      • Nicole

        In ww zit zoveel koolhydraten als je zelf wilt en waar je zelf voor kiest haha. Niemand bepaald namelijk wat je eet, alleen jij zelf. Maar wat je zegt over avocado en noten klopt. Ik eet amper noten omdat drie stuks vaak al zoveel punten zijn haha. Ik ga eerst eens mijn workout helemaal perfectioneren en dan zal ik eens naar die macro’s kijken. Wie weet is het wel wat voor me!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.