Energiek, fitter, happy #15

geplaatst in: Sport | 0

Fijne Kerst gehad? Lekker (te) veel gegeten? Ik wel. Veel te veel, tot buikpijn en schuldgevoel aan toe. Dus de rest van de week zit ik op rantsoen. Voor zover geoorloofd in zwangere staat natuurlijk – dat snap je 😉

Je hoeft niet alles te eten …

Vorig jaar schreef ik dit blogje over tips tijdens de feestdagen. En hield me daaraan. Dit jaar lapte ik mijn eigen tips aan mijn laars. Ik weet zeker dat als ik niet zwanger was geweest ik veel meer motivatie had gehad om ze wederom na te lezen, maar dat terzijde. Zwanger of niet – lekker eten lonkt altijd.

Gelukkig kom je niet zomaar tig kilo aan. Je lichaam heeft namelijk ongeveer 3500 kcal EXTRA nodig om daadwerkelijk een halve kilo aan te komen. Neemt niet weg dat de weegschaal best wel 2 of 3 kilo kan verspringen na een paar dagen schranzen. Dit is voornamelijk vocht dat je vasthoudt. Mijn ‘rantsoenweek’ moet ervoor zorgen dat de weegschaal dit weekend weer op de verwachtte +4 zwangere kilo’s, in plaats van meer, staat. Veel fruit en rauwkost, iets minder koolhydraten en geen gesnoep. En water, veel water – maar dat drink ik sowieso wel voldoende.

Mijnlevenalsmama | Zwanger fitness

Blijven bewegen en doorpakken

Key om niet (in vet) aan te komen tijdens van die uitschieters zoals met Kerst, is natuurlijk blijven bewegen. Verbranden. Voor mijzelf geldt dat ik de week voor Kerst ‘slechts’ 2x heb gesport, daarentegen ben ik gisteravond wel weer fris en fruitig de week begonnen in de gym. Weg met dat vocht, weg met die zin in zoetigheid!

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #17

Lekker eten kan iedereen, de draad daarna weer oppakken en niet in het ritme van lekker eten en snoepen blijven hangen is een stuk moeilijker. Joost en ik hebben er allebei ‘last’ van, maar we steunen elkaar. Aanstaand weekend met oud&nieuw komt er nog wat lekkers op tafel, maar daar blijft het bij. Dan gaan we weer van zaterdag naar zaterdag leven als het gaat om afwijken van ons gezonde eetregime. Ik heb per slot van rekening een missie: geen 20+ kilo aankomen deze zwangerschap én me fit blijven voelen. En vooral dat laatste is een stuk minder als ik een periode veel ongezonde dingen eet – dat merk ik aan mijn humeur, huid, vettig haar en vooral aan mijn dijen. Moeten we niet hebben dus 😉

Laat een reactie achter