Energiek, fitter, happy #16

geplaatst in: Sport, Zwangerschap | 2

Voor mijn fitnessupdates heb ik een notitie in mijn telefoon staan met ideeën die ik uit wil werken. Je macro’s volgen was er daar één van. Lange tijd ging dat supergoed bij mij. Niet voor niets ben ik zo enorm in vet gedaald in een korte periode – voeding doet zoveel meer voor/met je lichaam dan je je voor kunt stellen. Je aan je macro’s houden en zwanger zijn is daarentegen een heel ander verhaal. Een failure in mijn geval …

Lepels pindakaas en koolhydraten

Waar ik tijdens de zwangerschap van Olivia stapelgek was op verse jus en kaascroissants en bij Quinn als ik me goed herinner schepsnoep van het Kruidvat en diezelfde kaascroissants, heb ik nu maar één craving: koolhydraten. Oh ja en cappuccino – maar dat weet ik redelijk te onderdrukken want ik drink nog steeds voornamelijk zwarte koffie. Als ik iets sinds ik bewuster eet en intensief sport onnodige calorieën vind, is het wel zo’n berg volle melk bij de koffie. Desalniettemin heerlijk op z’n tijd 😉

Toen ik nog maar 5 weken zwanger was, verlangde ik dag en nacht naar pindakaas. Ik lepelde letterlijk de pot leeg en Google vertelde mij dat dit een ‘normale’ craving was, omdat mijn lichaam extra vetten, eiwitten en vitamine E nodig had. Deze craving verdween rond een week of 8, om vervolgens een paar weken lang een afkeer van pindakaas te hebben. Inmiddels beleg ik mijn rijstwafels of knackebrood weer met een dikke laag en geniet hier intens van.

En met dat knackebrood komen we bij mijn tweede ‘probleem’: koolhydraten. Sinds ik zwanger ben eet ik weer elke dag brood. Of knackebrood. En dan niet 1 broodje, maar direct 2 bruine bollen of 4 hele boterhammen. Bij elkaar opgeteld veel te veel qua calorieën natuurlijk. Ook al eet ik ze niet met volvette kaas en gebruik ik rauwkost om de boel extra te ‘vullen’.

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #3
Een goed ontbijt is het halve werk

Waar mening fitnesscoach trots op zal zijn, is mijn ontbijt. Zelfs zwanger ontbijt ik dagelijks met eieren en wat groenten. 1 ei, 2 dooiers – wat vet, maar niet te veel en voldoende eiwitten voor de verzadiging. Sindskort combineer ik het goedje met een 2 knackebroodjes, omdat ik mezelf wat flauw bleef voelen bij alleen ei. Ergens denk ik dat dit tussen mijn oren zit en gewoon die koolhydraatcraving is.

Zwangerschapshormonen zijn sterk. Sterker dan wat dan ook als het gaat om eten vind ik. Mijn normale smaak is foetsie, mijn standvastigheid qua niet snoepen en snaaien is foetsie. Rijst kan ik nog net klaarmaken of ruiken, maar met geen mogelijkheid doorslikken. Evenals veel plain gekookte groenten of een salade voor de lunch. Het is me wat. Maar goed, een goed ontbijt is het halve werk en de eieren smaken me nog steeds erg goed.

Opgeteld gewoon te veel

Nee dat schepsnoep van het Kruidvat en die kaascroissants loop ik 9 van de 10x voorbij, maar onder aan de streep eet ik sinds ik zwanger ben gewoon iets te veel. Niet ongezond, maar in calorieën wel te veel. Niet gek dat ik aankom dus. Ik wéét dat je zwanger zo’n 300 kcal extra mag eten, dat je lichaam dat nodig heeft. En ik vertrouw er ook op dat waar ik zin in heb, goed is voor de baby (als het gaat om die pindakaas of koolhydraten), ik weet dat ik voldoende fruit en groenten eet op een dag, dat ik nadenk over mijn macro’s en dat ik voldoende afwissel. Al met al doe ik het dus helemaal niet slecht. Alleen een beetje te veel 😉

Lees ook:  Nieuwsgierig naar het geslacht

2 Antwoorden

  1. Hoe danook vind ik het knap. Ik kuste niks tijdens mijn zwangerschappen, was zoooo lang zoooo misselijk en oververmoeid dat het met voeding en bewegen niet goed kwam. Gelukkig daarna weer opgepakt. Succes meis

  2. Toch fijn dat typen op je telefoon 😉

Laat een reactie achter