Energiek, fitter, happy #17

geplaatst in: Sport, Zwangerschap | 0

Woensdag, tijd voor weer een fitte update! Goddank heb ik zelf gisteren weer kunnen sporten, want afgelopen weer was op sportief gebied een baalweek. Wél heb ik weer heerlijk gezond gegeten en wat nieuwe dingen uitgeprobeerd, dus een weggegooide week was het niet 😉

Stress en buikkrampen

Zoals je wellicht vorige week woensdag in mijn zwangerschapsupdate hebt gelezen, hadden wij vorige week de 20-wekenecho. Alles was gelukkig goed met ons kleinste meisje, maar na de ontlading kwamen bij mij de lichamelijke klachten. Buikkramp. En niet een beetje, maar gewoon all the way niet op kunnen staan, dat omdraaien in bed al een opgave is en eten binnenhouden al helemaal. Gelukkig werd het na woensdag al wat beter, maar zin om te sporten had ik hierdoor allerminst.

Genoegen nemen met minder

In de eerste maand van mijn zwangerschap (of eigenlijk de 2e, want de 1e maand weet je nog niet dat je zwanger bent zeg maar), heb ik net zoals normaal gesport. Minimaal 4x in de week, vaker 5x in de week. Ten eerste zat ik toen nog in de ontkenningsfase wat betreft het zwanger zijn, simpelweg omdat ik bang was voor nog een miskraam. Ten tweede voelde ik mij die weken fysiek totaal niet zwanger en lukte het prima om te sporten. Hierna volgenden een aantal weken met extreme vermoeidheid, wat ’s avonds sporten niet echt mogelijk maakte. Onze sportschool zit namelijk niet om de hoek en ik besefte me een keer toen ik ’s avonds rond 10 uur naar huis reed dat ik echt moeite had met het open houden van mijn ogen. Geen veilig situatie, dat is het sporten me niet waard 😉

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #16

Momenteel zit ik alweer halverwege de zwangerschap en sinds een maand accepteer ik genoegen te nemen met minder. 2x in de week sporten is fijn, 3x in de week is top. Afgelopen week was dus nop, komende week maak ik weer top.

Sowieso afkicken straks

Begin vorige week in de auto naar de sportschool sloeg het in als een bom. Het besef. Het afkicken. Ik kan straks maar liefst 3 maanden niet sporten. Ik herhaal: niet sporten. En wellicht is het 3 maanden minus 2 weken, maar dat voelt alsnog als 3 maanden. Wat zeg ik, als een halfjaar!

Mijnlevenalsmama | 20 wk zwanger en fitness

Vanwege de geplande keizersnede beval ik sowieso rond 39 weken. Het plan is om door te werken tot de 36e week en ik gok dat ik rond die termijn ook niet meer zo mobiel ben en het fitnessen maar even moet laten voor wat het is. Tenzij ik me nog wel goed voel, dan sport ik gewoon door zolang het goed voelt natuurlijk. Tja en waar ze na een natuurlijke bevalling 6 weken rust adviseren, is dat bij een keizersnede 8 weken. Dat wordt afkicken (om nog maar te zwijgen over de drempel die ik daarna weer over moet om te gaan, maar dat terzijde).

Voor nu sport ik dus lekker door en geniet nog steeds. Benen, armen, rug, onder dat laagje vet zitten nog altijd goed onderhouden spieren – let maar op als ik in het najaar weer ga ‘cutten’ en mijn vetpercentage zakt 🙂

Laat een reactie achter