Voordeel van zwanger en (kracht)sport

geplaatst in: Sport, Zwangerschap | 0

Ik ben op het moment van schrijven bijna 34 weken zwanger en ook al heb ik afgelopen week de sportschool niet gezien van binnen, staat er overmorgen weer een uurtje fitness op het programma. Ik blijf ervan genieten, het is me-time, het is fijn. Maar buiten dat: wat zijn eigenlijk de voordelen van zwanger (kracht)sport? En welke voordelen ervaar ik zelf?

Het voornemen te blijven sporten

Herinner je je nog hoe mijn sportavontuur begon? Hoe ik met nog ruim 12 zwangere kilo’s te veel toen Quinn nog maar 4 maanden oud was bij Curves aanklopte? En hoe ik vervolgens in samenwerking met hen een halfjaar later de knop volledig omgooide en naast 3x per week circuittraining ook mijn eetschema volledig omgooide? Op dat moment wist ik zeker: als er een derde kindje mocht komen zou ik absoluut blijven sporten. Ik kon niet meer zonder. En zo geschiedde 🙂

Nog voor ik zwanger raakte van dit kleine meisje schreef ik dit blogje, waarin de ik de voordelen van sporten tijdens je zwangerschap opsomde. Ik kan inmiddels in alle eerlijkheid ALLE voordelen, behalve de geringere gewichtstoename, beamen en hier nog wat aan toevoegen.

Fit gevoel, fysiek sterk en geen klachten

Het begon al in het eerste trimester. De misselijkheid tijdens de zwangerschappen van Olivia en Quinn was vergelijkbaar. Hier en daar een spuugpartij, maar vooral veel kokhalzen en een algeheel ‘bluhh-gevoel’ tussen de 7e en 15e week. Ditmaal was het anders. Ik heb me welgeteld 2 weken weeïg gevoeld en, buiten de frequent aanwezige buikgriepgolven hier in huis, niet gespuugd. Ik dacht dus in eerste instantie ook dat ik zwanger was van een jochie 😉

Omdat ik door mijn verleden met miskramen nog niet echt in de zwangerschap durfde te geloven sportte ik het gehele 1e trimester net zoals voor de zwangerschap. 3 tot 4x per week en met dezelfde gewichten. Dit was prima vol te houden, de omslag kwam rond 12/13 weken: mijn energielevel daalde en mijn kracht nam af. Tijd voor wat lichtere dumbells en de 4e keer sporten laten vallen. Daarnaast heb ik in het 1e en 2e termijn het sporten af en toe een week noodgedwongen overgeslagen vanwege de buikgriep.

Ik voel me deze gehele zwangerschap redelijk fit. Vermoeid, maar dat is logisch met twee kleine kindjes om je heen en eentje in je buik, maar fysiek wel fit. En ook mijn bekken is fit. Niet onvoelbaar, maar dat is ‘ie sowieso nooit meer geweest sinds ik bekkenklachten kreeg tijdens de zwangerschap van Olivia, maar wel goed houdbaar. En het mooie is: na een drukke dag of een intensieve training voel ik mijn bekken meer dan anders, MAAR na een nacht of dag rust is de pijn weer weg. Kortom: mijn lichaam herstelt zich snel.

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #2
De voordelen van zwanger en sporten

Naar aanleiding van de review van Minke van MOMS van Radmilo Soda én omdat ik gewoon heel nieuwsgierig was wat hij te vertellen had – ondanks dat ik mijn trainingsschema in overleg met een trainer in mijn sportschool al had aangepast, las ik het boek toen ik net zwanger was. Volgens dit boek zorgt sporten voor een betere doorbloeding, en dus ook de doorbloeding van de placenta. Hierdoor is er minder kans op groeiachterstand voor je kindje. Ons meisje blijkt, net zoals haar zussen, prima te groeien. Het sporten doet dus in elk geval niets af aan de groei van mijn baby 😉

Mijnlevenalsmama | 31 weken zwanger fitness
Ruim 31 weken zwanger was ik hier – let’s go!

Qua voordelen voor mijzelf benoemt Radmilo het verbeterde immunsysteem en een verbeterde conditie. Over dat immuunsysteem kan ik kort zijn: ik ben in geen tijden zo vaak ziek geweest in korte periode. Niet alleen ik, het hele gezin, pikte afgelopen winter maar liefst 4x een buikgriepvirus op. Een verbeterde conditie merk ik wel. Pas sinds ik de 30 weken ben gepasseerd hijg ik zo nu en dan na inspanning, voorheen had ik absoluut nergens last van en ik fiets nog altijd in een redelijk tempo met de kinderen rond. Hij noemt ook beter slapen door aanmaak van endorfine, minder kans op kwaaltjes zoals misselijkheid, bekkenpijn, obstipatie en een hoge bloeddruk en een fitter gevoel. Het slapen is als ik zwanger ben nogal een drama – simpelweg omdat ik vaak wakker word, maar ik kan beamen dat de uren die ik slaap, ik lekker diep slaap. Dat fitte gevoel en gebrek aan kwaaltjes heb ik al eerder bevestigd – klopt dus ook.

Naast dat mijn bekken dus, na zware inspanning wél voelbaar is, maar zich binnen elke uren herstelt is mij nog iets opgevallen deze zwangerschap. Ik houd tot nu toe nog geen vocht vast. Dat was de andere keren wel anders. Wat research leerde me dat veel bewegen en dan met name intensief sporten dus zorgt voor een betere doorbloeding en dat dat dan weer de kans op vochtvasthouden tijdens de zwangerschap verkleint. Bingo! Een enorm voordeel als je het mij vraagt, want 34 weken zwanger zonder tintelende handen, een opgeblazen gezicht en ’s avonds dikke enkels is mij nooit eerder gelukt.

Lees ook:  I did it, Clean 9 ervaring en resultaten!
Moraal van dit verhaal?

De moraal van dit verhaal? Luister naar je lichaam, luister naar je hoofd. Doe vooral waar jij je goed bij voelt! Als je net als ik graag sport, dan zou ik dit zwanger zeker blijven doen – mits je lichaam het toe laat. Wat wel een ‘dingetje’ is geweest bij mij, is accepteren dat ik minder kan. Dat 2x in de week sporten vanaf een week of 25 ook prima is, dat ’s avonds sporten na een lange dag niet altijd haalbaar is, dat een lichtere dumbell pakken geen schande is. Het kostte me een week of 10 voor ik dat accepteerde en ik kan niet wachten tot ik weer op volle kracht aan de slag kan na de zwangerschap. Maar voor nu ben ik trots op waar ik nu sta, op hoe ik ben blijven bewegen, op mijn lichaam.

Tot slot nog een voordeel dat genoemd wordt bij sporten tijdens de zwangerschap: sneller terug in vorm raken. Kom ik op terug tegen die tijd 😉 (en tot die tijd duim ik dat dat het geval is, want man man wat vind ik het zwaar om van strak naar blubber te zijn gegaan dit keer).

Laat een reactie achter