Back in shape na bevalling: status en motivatie

geplaatst in: Samenwerkingen, Sport, Zwangerschap | 0

Je lichaam weer in shape krijgen na een bevalling is een bevalling op zich. Het duurt alleen een stuk langer. Mijn bevalling is nog net geen maand geleden en ik ben nog herstellende van mijn keizersnede, maar toch kriebelt het. Ik sta nog net niet te springen voor de sportschool 🙂 Benieuwd naar mijn huidige status en motivatie? Lees snel verder!

Meer dan 20 kilo

Weet je nog, dat ik toen ik mijn zwangerschap aankondigde schreef dat ik hoopte niet zoveel aan te komen dit keer? Dat ik door zou blijven sporten en op mijn voeding zou blijven letten? Boy I was wrong. Over die voeding en dat aankomen dan, want sporten heb ik gedaan tot ik 36,5 week zwanger was. En het was heerlijk!

Helaas waren de M&M’s, kaas, de snoepjes van de Jamin, bergen chocolade en andere bewerkte rotzooi dat ook. Ergens in de 2e termijn ontdekte ik dat mijn lichaam in zwangere staat ALLES opslaat, gooide ik de remmen los en kwam weer een dikke 22 kilo aan. En nu – postpartum – heb ik past spijt. Waarom heb ik in godsnaam weer zoveel slechte dingen gegeten?! Waarom heb ik weer enorm veel putten in mijn benen en blubberarmen? Eigen schuld, zo simpel is het. En ik wéét dat ik niets te klagen heb qua figuur en dat ik wel mooi voor de 3e keer een kindje heb laten volgroeien in dat lichaam, maar van strak en heerlijk in je vel naar weer 3 kledingmaten groter en niet blij worden van je spiegelbeeld is even wennen. Tijd voor actie!

Lees ook:  Ik zou nooit ...

Mijnlevenalsmama | Back in shape

Benen, armen, billen

Tijdens de zwangerschap heb ik mij in het begin vooral druk gemaakt om mijn buik, om hoe lang die blubberig zou blijven na de bevalling. Ik was immers voor ik zwanger werd op weg blokjes te krijgen en ik kan je vertellen: dat contrast is groot. Halverwege de zwangerschap bleek ik uit maat 36 positiejeans te groeien en ik eindigde zelfs in maat 40. Bovenbenen, dijen, heupen – mijn probleemzone. En nog, want als ik ergens al zeer tevreden over ben een kleine maand na mijn 3e keizersnede is het mijn buik wel. Zie hierboven, weinig te klagen qua terugveren niet waar?

Maar mijn benen, armen, billen en dijen – da’s een heel ander verhaal 😉 Een verhaal waarbij ik mij deze zomer in jurken in plaats van korte broeken hul, waarin mijn eigen jeans nog een ver-van-mijn-bed-show zijn en waarbij ik heel veel zal moeten lungen, squaten en vooral mijn voeding aan zal moeten passen om dat hardnekkige vet weer te lozen. Maar I can, I will!

Thuis vs buiten de deur sporten

Jullie hebben het al eerder kunnen lezen: fitnessen is echt even me-time voor mij. Muziek op en gaan. En die pret begint al in de auto, op het moment dat ik hier de deur uit stap. Direct weer 4 (of 5x) in de week sporten is niet  haalbaar met een newborn en een studerende man, maar 3x per week moet lukken. Eén keer een avond, een keer een ochtend omdat mijn lieve schoonmoeder Quinn en Charlie dan onder haar hoede heeft en Olivia op school is en één keer in het weekend. Manlief pakt dat een andere sportavond, 1x in het weekend en heeft  de overige avonden tijd om te studeren – zelfs als één van de kindjes weigert te slapen. Dan ben ik er namelijk.

Lees ook:  Sporten na je bevalling

We moeten straks kijken hoe het loopt, deze sportieve planning in ons gezin van vijf, maar mocht het me niet lukken nu Charlie nog zo klein en (borst)afhankelijk is, 3x per week de deur uit te gaan, dan overweeg ik wat apparatuur aan te schaffen en op zolder te zetten. Via zo’n soort site als deze bijvoorbeeld. Ik sluit mijn training namelijk steevast af met een kwartier of langer cardio en kies vrijwel altijd voor de hometrainer. Lekker zweten, lekker even Netflix kijken. Zwanger had de crosstrainer mijn voorkeur trouwens, omdat ik op de één of andere manier daarop mijn ademhaling beter kon reguleren.

Verklaar me maar voor gek, maar ik tel de dagen tot ik een ‘go’ krijgen van de gynaecoloog om het sporten weer op te pakken af. Nog maar 2 weken geduld. Hoop ik.

Mijnlevenalsmama | Afbeelding blogpost

Laat een reactie achter