Sporten na je bevalling

geplaatst in: Samenwerkingen, Sport | 0

Dit artikel is een samenwerking

Inmiddels ben ik alweer bijna 2 maanden aan het sporten. Zoals je hier kon lezen heb ik gewacht tot 8 weken na mijn keizersnede en hoewel ik door gesport heb tot 36 weken zwangerschap, had ik in die tussentijd toch 3 maanden niets gedaan en oef, dat merk ik. Sporten na je bevalling is niet direct zoals voor je bevalling, het voelt ‘anders’, zo’n bevalling is hoe je het ook went of keert een redelijke aanslag op je lichaam 😉 Sporten na je bevalling moet je langzaam opbouwen en ik vertel jullie graag hoe ik dat doe. Lees mee!

Aangepaste intensiteit

Voor ik in verwachting was, trainde ik 4x in de week. Minimaal, want vaker nog tikte ik de 5x per week sporten aan. Zwanger bleek dat vanaf het 2e trimester niet meer haalbaar. Buiten de hoeveelheid, veranderde ook de intensiteit en het soort oefeningen. Ik ging van een splitschema naar fullbody.

Eenmaal terug, zonder baby in de buik, vroeg ik de fitnesscoach enthousiast om weer een splitschema. De ene dag benen billen, een andere dag schouders rug buik en weer een andere dag armen. Echter, dit bleek niet haalbaar. Ten eerste omdat 3x per week sporten soms net niet lekker boterde met een borstgevoede, soms hangerige baby. De afgelopen weken heb ik dus niet alle weken 3x gesport en lukte het soms maar 2x. De tweede dwarsligger qua voluit  aan de slag willen met een splitschema bleek mijn conditie. Die was weg.

Ik besloot naar mijn lichaam te luisteren (tip nummer 1 na een bevalling!) en in overleg met de fitnesscoach eerst 3 maanden met een fullbody schema verder te gaan. Tikte ik maar 2x in de week sporten aan, dan zou ik alsnog al mijn spiergroepen getraind hebben en met het oog op mijn conditie en uithoudingsvermogen dat, ondanks sporten tijdens de zwangerschap, een flinke knauw van de bevalling (keizersnede) had gekregen, is een uur trainen voorlopig realistischer dan anderhalf uur. So be it. 

Mijnlevenalsmama | Sporten na bevalling
In de goede hoek lijkt het al heel wat, qua strak en slank 😉 Maar nog lang niet waar ik wil zijn, dat kost nu eenmaal tijd.
Over afvallen, calorieën en supplementen

Al eerder schreef ik dat ik vanwege de borstvoeding nog geen calorieën tel om af te vallen. Er moeten nog behoorlijk wat zwangere kilo’s geloosd worden, maar gelukkig helpt sporten alleen al een heleboel om de boel te shapen 🙂

Lees ook:  Houten speelgoed + winactie

Waar ik voorheen gebruik maakte van een aantal supplementen, is dat nu nihil. Wederom vanwege de borstvoeding. Glucosamine (verkrijgbaar via onder andere glucosamine.com), een pre-workout bomvol cafeïne, de C9-kuur en aloë vera, het kan allemaal niet samen met borstvoeding. Althans, niet zolang dit de primaire voeding is en Charlie nog geen volledig opgebouwd immuunsysteem heeft. Ik laat de supplementen, behalve mijn mamafit multivitaminen, voorlopig dus lekker links liggen.

Wél heb ik inmiddels weer (plantaardige) eiwitshakes in huis. Gewoon omdat ik het lekker vind en omdat ik mijn spieren wil voeden en helpen herstellen na een training. Dit doe ik, naast gezond eten, namelijk nog iets te vaak met chips en chocola (hormonen right?) En met shakes dus, als ik daar trek in heb 🙂

 

Laat een reactie achter