Energiek, fitter, happy #7

geplaatst in: Sport | 1

Toen Joost en ik in een grijs verleden fitnessten trainden we volgens een vrij standaard schema. De meeste sportscholen hebben van die gestandaardiseerde schema’s liggen die je geprint en wel kunt pakken en waar je zelf je aantal herhalingen en setjes op bij kunt houden. Zo’n schema wilde ik niet. Ik wilde immers vet verbranden en spieren opbouwen en lekker in het krachthonk met dumbells aan de slag. De meeste standaardschema’s bestaan uit apparaten. Gelukkig maken ze in mijn sportschool ook schema’s op maat (hier heb ik hem immers op uitgekozen).

Split-schema

Mijn kennis over fitness en hoe ‘het’ allemaal werkt met spiermassa en vet verbranden was nul, daarom heb ik expres voor onze sportschool gekozen in plaats van een van de bekende prijsstunters. Daar is minimale begeleiding, dus hoe zou ik dan in godsnaam leren welke beweging met welke dumbell voor welke spiergroep bedoelt is?

Enerzijds wilde ik vet verbranden, anderzijds wil(de) ik spiermassa opbouwen, dus in overleg met een van de trainers hebben we direct gekozen voor een split-schema. Dit houdt in dat je meermaals per week traint, maar elke dag een andere spiergroep of groepen. Zo trainde ik in het begin 1x mijn benen en billen, 1x mijn rug en biceps en 1x mijn triceps en schouders. Zo’n schema is voornamelijk gericht op spieropbouw, het vet zou ik aanpakken met een aangepast voedingsschema en door elke keer een klein halfuurtje minuten cardio achter mijn krachttraining aan te plakken. Al snel besloot ik vier keer per week te gaan sporten dus schoven we iets in mijn schema, zodat ik niet twee dagen na elkaar dezelfde spiergroepen zou belasten. Ze hebben dan immers minder tijd om te herstellen en door herstel groeien ze.

Lees ook:  Energiek, fitter, happy #18
Focus op billen en benen

Afvallen in vet zorgde er bij mij voor dat ik mijn billen ‘verloor’. Best gek voor iemand die altijd ronde billen gehad heeft. Tijd om ze extra hard te trainen dus Sinds een week of 6 heb ik twee keer billen en benen in mijn schema, train ik mijn schouders niet meer specifiek, omdat ik niet te breed wil worden en ze wel enorm gegroeid zijn in de afgelopen maanden en train ik naar billen en benen dus rug, triceps en biceps op de andere twee trainingsdagen. Nog steeds een split-schema dus en dat bevalt me supergoed!

Mijnlevenalsmama | Sportschema
De app waarmee mijn sportschool werkt en waar mijn volledige trainingsschema in staat – ideaal!
Wat voor de één werkt …

… werkt voor de ander misschien wel helemaal niet. Mijn manier van trainen is dus geen holy grail als je je vetpercentage omlaag wilt brengen en je bilpartij wilt trainen. Elk lichaam is anders. Het is bij mij ook een kwestie van uitproberen geweest, want in het halfjaar dat ik bij deze sportschool zit, heb ik al 6 schema’s verslonden. Niet in de eerste plaats omdat mijn doelen zo nu en dan veranderen, maar ook omdat het schema dat ik kreeg na de eerste 6 weken ‘opstarten’ niet goed voelde. Ik boekte amper progressie en heb dus na 2 weken aan de bel getrokken. Tijd voor andere oefeningen!

Qua herhalingen en gewicht heb ik een tijdje met meer gewicht en minder herhalingen gewerkt, maar dit voelde niet fijn. Ik doe het nu dus met setjes van 4 en dan 12 tot 15 herhalingen, in plaats van 3 setjes met 12/10/8 herhalingen en een hoger gewicht. Mijn advies aan jou is om je sportschool om hulp te vragen en niet zomaar wat te gaan doen als je bepaalde doelen hebt. Natuurlijk is sporten beter dan niet sporten en is bewegen goed voor je, maar krachttraining is een serieus iets en met het verkeerd uitvoeren van oefeningen kun je je spieren behoorlijk beschadigen, dus begeleiding als je net als ik eerst geen ervaring hebt is wat mij betreft een must. Succes!

  1. Vlijtig Liesje

    Ik heb ook altijd wel het idee dat goed advies en begeleiding van een expert heel verstandig zijn in de sportschool. Zelf heb ik ook helemaal geen kennis van zaken op dit gebied.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.